Wizerunek firmy – dlaczego budowanie wizerunku jest tak istotne?

Z tego artykułu dowiesz się:

Wizerunek firmy wpływa w dużej mierze na jej potencjalny sukces. Może pomagać w pozyskiwaniu inwestorów, kluczowych Klientów, a także najlepszych kandydatów na pracowników. Jak świadomie dbać o wizerunek swojej organizacji? Co będzie pomagało budować prawdziwy obraz firmy, a co może stać na przeszkodzie? Zobacz praktyczny poradnik, który wyjaśni powyższe kwestie.

Wizerunek firmy – definicja

Wizerunek firmy to sposób, w jaki jest postrzegana przez różne grupy odbiorców. Można tutaj myśleć zarówno o klientach, jak również o pracownikach, mediach, partnerach biznesowych czy konkurencji działającej w tej samej branży. Kształtowanie wizerunku firmy to ważne zadanie, a zaniedbanie tej kwestii może prowadzić do poważnych kłopotów.

Co wpływa na wizerunek firmy – główne czynniki

Lista elementów wpływających na wizerunek firmy jest naprawdę długa.
Na to w jaki sposób firm jest postrzegana wpływa jej nazwa oraz cała identyfikacja wizualna – logotyp, kolory, czcionki. Te wszystkie elementy narzucają określone skojarzenia. Z tego powodu określone marki postrzegamy jak mniej lub bardziej nowoczesne, innowacyjne albo budowane w zgodzie z tradycjami. To podstawowe elementy wizerunku firmy, które mogą mieć duży wpływ na jej rozwój na wczesnym etapie jej powstawania. W późniejszym czasie bywają zresztą modyfikowane – stąd co jakiś czas potrzeba tak zwanego rebrandingu.

Na budowanie wizerunku firmy w dużym stopniu wpływają media tradycyjne oraz media społecznościowe. Publikacje w prasie czy w serwisach branżowych budują rozpoznawalność danego brandu i ekspercki wizerunek.  Chcąc przebić się w mediach warto dostarczać dziennikarzom wartościowe unikalne treści – w szczególności badania i raporty, podcasty, wypowiedzi eksperckie. Zaangażowanie agencji PR, dzięki której uda się pozyskać publikacje redakcyjne zamiast wyłącznie artykułów sponsorowanych to sposób, który sprawdza się w wielu organizacjach.

wizerunek firmy w mediach

Media społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy TitTok mogą natomiast być znakomitym narzędziem do pokazania tego, jak firma działa od kuchni. To dobra metoda na zdobycie zainteresowanie odbiorców indywidualnych. Jeśli celem jest budowanie wizerunku firmy w środowisku biznesowym warto postawić na przemyślaną aktywność na LinkedIn. Mowa tu zarówno o profilu firmowym jak również profilach prywatnych pracowników. Budowanie przez pracowników swojej marki osobistej wspiera także organizację w której pracują.

Oprócz mediów tradycyjnych i społecznościowych wizerunek firmy w internecie buduje strona www. Często to zresztą więcej niż jeden serwis. Standardową praktyką jest posiadanie wielu stron, które pełnią różne funkcje. Można osobno tworzyć stronę z ofertą produktów i usług, a osobno stronę korporacyjną czy zakładkę „Kariera” przeznaczoną dla osób, które rozważają aplikowanie na ogłoszenia.

Na wizerunek firmy wpływa także sponsoring. To czy firma decyduje się na wspieranie organizacji pomagających dzieciom, wydarzeń sportowych, zwierząt, ekologii czy wydarzeń kulturalnych wpływa na jej postrzeganie. Dlatego polityka sponsoringu powinna być przemyślana i konsekwentna.

Wizerunek firmy a emploer branding

Bardzo ważnym elementem wizerunku jest tak zwany employer branding, czyli sposób w jaki postrzegana jest firma jako pracodawca. Na wizerunek w oczach pracowników duży wpływ ma onboarding, czyli podejście do pracownika w pierwszych dniach, gdy dopiero zaczyna współpracę z firmą. Jakość procesu wdrożenia w dużym stopniu determinuje opinie o pracodawcy i ma ogromny wpływ na zaangażowanie, lojalność i chęć do kontynuowania kariery zawodowej w tym konkretnym miejscu. Niemniej ważne są procesy offboardingowe, czyli sprawne odejścia z pracy – które także są nieuniknione. Rozstania w dobrej atmosferze pomagają, zły offboarding może zrobić z odchodzącego pracownika wroga, który będzie działał na szkodę byłego pracodawcy.

Znaczenie mają także same procesy rekrutacyjne. Abstrahując od końcowego sukcesu w postaci zatrudnienia poszukiwanego specjalisty, sam udział innych kandydatów czy czytanie ogłoszenia przez innych potencjalnych chętnych w pewien sposób wpływa na to, jak firma jest postrzegana. Odpowiednia treść komunikatów, właściwy dobór zdjęć, widełki wynagrodzenia prezentowane w ofercie, a nawet sama częstotliwość publikowania ogłoszeń wywołują określone skojarzenia – pozytywne lub negatywne.

employer branding a wizerunek firmy

Na wizerunek firmy wpływają także warunki zatrudnia, a w szczególności benefity pozapłacowe. Przykładowo firma promująca zdrowy tryb życia powinna oferować takie dodatki jak kartka sportowa, dostawy świeżych produktów do biur czy solidny pakiet medyczny.

Kreowanie wizerunku firmy – jak to robić dobrze?

Przy tworzeniu działań wizerunkowych, podobnie jak w całym marketingu kluczowa jest strategia. Bez odpowiedniej wizji pozostaje jedynie gaszenie pożarów i reagowanie na kryzysy. W końcu firma zawsze ma jakiś wizerunek (lepszy lub gorszy). Zamiast jedynie odpowiadać, lepiej wziąć sprawy w swoje ręce i działać aktywnie według wyznaczonego planu. Chcąc stworzyć strategię budowania wizerunku firmy należy określić grupy odbiorców, cele komunikacji i wizerunek do którego chce się dążyć. W oparciu o te elementy dopiero można dobierać właściwe narzędzia do realizacji. Brak strategii oznacza działania po omacku i co za tym idzie niewielką kontrolę nad tym, jak marka jest postrzegana.

Tworzenie wizerunku firmy – zlecić specjalistom czy tworzyć samemu?

Wiedząc już, co wpływa na wizerunek firmy i dlaczego to takie istotne można dostrzec ogrom zadań do wykonania. Nie w każdej organizacji znajdą się odpowiednie zasoby, żeby zadbać o tak wiele aspektów. Dlatego częstą praktyką jest skorzystanie z pomocy zewnętrznej agencji lub specjalistyczne konsultacje z praktykami z dużym doświadczeniem, którzy pomogą wyznaczyć odpowiednie kierunki działań. Jednak nawet najlepsza agencja nie pomoże, jeśli nie dostanie dobrego briefu. Naprawdę warto poświęcić wiele godzin, aby dobrze opisać swoje potrzeby i oczekiwania.  

Jak poprawić wizerunek firmy?

Dbanie o wizerunek firmy to ważne zadanie dla właścicieli, zarządu, a także osób odpowiedzialnych za komunikację i marketing. Obejmuje regularnie prowadzone działania, które dają efekty długofalowo. Niestety nie zawsze strategia budowania wizerunku jest właściwa i nie zawsze odpowiednie kształtowanie wizerunku się udaje. Jeśli zostały popełnione błędy należy szukać sposobów na ich naprawienie. A to bywa trudne.

Częstym sposobem na poprawienie wizerunku jest zaangażowanie się w działania charytatywne. Po poważnych kryzysach wizerunkowych firmy o nienajlepszej reputacji przeznaczają nieraz duże kwoty na pomoc finansową dla różnych organizacji i chętnie o tym informują. To jednak krótkowzroczna i często całkowicie nieskuteczna metoda. Odbiorcy doskonale rozumieją, że nagłe zainteresowanie jakimś problemem społecznym jest nieprawdziwe, a komunikacja na ten temat wypada sztucznie.

Znacznie lepszym sposobem na kryzys jest przyznanie się do swoich błędów, szczera otwarta komunikacja i autentyczna chęć poprawy procesów w firmie. Warto także przygotować plan na przyszłość, który pozwoli wyeliminować wcześniej popełnione błędy. Ludzie lubią autentyczność i transparentność, więc na to trzeba postawić, żeby zarządzanie wizerunkiem firmy dało dobre efekty.

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń wpis korzystając z gwiazdek

Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Podziel się artykułem:
Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Warszawie, ul. Posag 7 Panien 1a, 02-495 Warszawa (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci  

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Warszawie, ul. Posag 7 Panien 1a, 02-495 Warszawa (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci