Lojalność pracownika wobec pracodawcy – czym jest, jak o nią zadbać?

Lojalność pracownika wobec pracodawcy zdecydowanie zyskuje na wartości przede wszystkim w momencie rozmaitych kryzysów. Lojalny pracownik jest na wagę złota gdy nadchodzą trudniejsze czasy i potrzebne jest zaangażowanie, dobre pomysły i budowanie pozytywnej atmosfery w zespole. Ile znaczy lojalność w pracy można było zobaczyć w okresie pandemii, a także w okresach spowolnienia gospodarczego i dekoniunktury. Wyjaśniamy, czym właściwie jest lojalność w pracy i w jaki sposób można na nią wpływać.
Z tego artykułu dowiesz się:

Lojalność pracownika wobec pracodawcy zdecydowanie zyskuje na wartości przede wszystkim w momencie rozmaitych kryzysów. Lojalny pracownik jest na wagę złota gdy nadchodzą trudniejsze czasy i potrzebne jest zaangażowanie, dobre pomysły i budowanie pozytywnej atmosfery w zespole. Ile znaczy lojalność w pracy można było zobaczyć w okresie pandemii, a także w okresach spowolnienia gospodarczego i dekoniunktury. Wyjaśniamy, czym właściwie jest lojalność w pracy i w jaki sposób można na nią wpływać.

Lojalność pracownika wobec pracodawcy – co to jest?

Lojalność pracownika w stosunku do firmy w której jest zatrudniony można rozumieć na różne sposoby. Na najbardziej podstawowym poziomie mowa o przywiązaniu do miejsca pracy. W tym potocznym i najprostszym rozumieniu lojalny pracownik to taki, który z dnia na dzień nie odejdzie do innej firmy albo nie porzuci stanowiska pracy. W tym znaczeniu lojalność pracownika będzie oznaczała potencjalnie niski wskaźnik rotacji. Lojalność w pracy można jednak definiować znacznie szerzej. W końcu nie chodzi tylko o to, żeby zatrudnieniu przychodzili na swoją zmianę. Lojalność to też wykonywanie swoich zadań we właściwy sposób, czyli postępowanie na co dzień w zgodzie z warunkami podpisanej umowy, a także obowiązkami na stanowisku, Kodeksem Pracy i obowiązującymi przepisami BHP.

Lojalny pracownik nie tylko robi to, co do niego należy z właściwą starannością, ale też chroni poufne informacje, nie przekazując ich osobom trzecim – zwłaszcza konkurencji. Z tym ostatnim może być szczególnie trudno, stąd często w ramach zatrudnienia obowiązują dodatkowe regulacje i klauzule związane z zachowaniem tajemnicy. Chodzi o zabezpieczenie przed niekontrolowanym wyciekiem istotnych informacji związanych z polityką cenową, marketingiem, kontaktami, procesami technologicznymi itd.

Lojalny pracownik nie tylko długo pracuje w jednej firmie i pomaga jej się rozwijać wykorzystując jak najlepiej zdobyte kwalifikacje. Może być także ambasadorem swojego pracodawcy. Lojalni pracodawcy chętnie wypowiadają się w pozytywnym tonie o swojej firmie w mediach społecznościowych – szczególnie na LinkedIn albo na GoWork. Mogą także pomóc w pozyskaniu nowych pracowników, rekomendując znajomym z branży pracę w danej organizacji.

praca w Dailyfruits

Lojalny pracownik – korzyści dla firmy

Pracownicy, którzy wierzą w firmę i jej wartości przynoszą organizacji wiele korzyści. Wspomniana już wcześniej niższa rotacja pracowników to tylko przykład. Inne zalety posiadania lojalnych pracowników to między innymi:

  • łatwiejsze wdrażanie zmian w organizacji i usprawnianie procesów,
  • możliwość szybkiego pozyskiwania najlepszych specjalistów,
  • dobry wizerunek firmy,
  • ciągłość zatrudnienia i ciągłość procesów,
  • lepszy onboarding, gdy lojalni pracownicy pomagają skutecznie wdrożyć nowe osoby w organizacji
  • łatwiejsze osiąganie celów biznesowych.

Jak zwiększyć poziom lojalności pracowników?

Lojalność w pracy to jak widać złożona kwestia. Nie ma wątpliwości, że jest pożądanym stanem o który warto zabiegać. Nie jest to jednak proste. Nie brakuje głosów, że znacznie łatwiej jest zdobyć lojalność Klientów. Do tego wystarczy konkurencyjny produkt lub usługa i wysoki poziom obsługi Klienta. Zdobycie i utrzymaniem lojalności pracowników to trudniejsze wyzwanie, zwłaszcza jeśli inne firmy kuszą członków naszego zespołu korzystniejszymi warunkami finansowymi.

Na wysoki poziom lojalności wpływają przede wszystkim działania Employer Branding.  Budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy jest działaniem długofalowym, którego efekty można zaobserwować często nie po miesiącach, a dopiero po latach.

Elementami budującymi przywiązanie do pracodawcy są między innymi:

  • Korzystne warunki pracy – nie tylko dobre wynagrodzenie podstawowe, ale również benefity pozapłacowe,
  • Atrakcyjny program szkoleń i rozwoju,
  • Dobra atmosfera w pracy,
  • Nagrody i bonusy dla pracowników z długim stażem – na przykład paczki jubileuszowe lub specjalne premie, dodatkowe dni wolne,
  • Dobra komunikacja wewnętrzna w firmie,
  • Przyjazne środowisko pracy i akceptowana przez wszystkich kultura organizacyjna uwzględniająca zróżnicowane potrzeby członków zespołu.

Lojalność pracownika wobec firmy – podsumowanie

Mimo dynamicznego rozwoju technologii (w tym algorytmów AI) tym co wciąż może dawać największą przewagę na konkurencyjnym rynku jest kapitał ludzki. To lojalni, dobrze zmotywowani, zaangażowani pracownicy potrafią wspiąć się na wyżyny swojego potencjału i co za tym idzie pomagać osiągać sukcesy firmom w których pracują. Dlatego tak ważne jest budowanie lojalności zatrudnionych i regularne sprawdzanie jak zmienia się jej poziom.   

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń wpis korzystając z gwiazdek

Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Podziel się artykułem:
Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Warszawie, ul. Posag 7 Panien 1a, 02-495 Warszawa (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci  

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Warszawie, ul. Posag 7 Panien 1a, 02-495 Warszawa (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci