Co oznacza pojęcie grywalizacja?
Grywalizacja zwana też gamifikacją oznacza świadome sięganie po elementy gier i techniki projektowania gier w kontekście niezwiązanym z grami. Celem takich działań może być budowanie zaangażowania i lojalności, nakłanianie do określonego działania, osiąganie założonych celów w konkretnych obszarze.
Jako elementy grywalizacji można wskazać na przykład:
- Wykonywanie zadań i wyzwań – indywidualnie lub grupowo,
- Zdobywanie odznak, trofeów, medali – prawdziwych albo wirtualnych,
- Rywalizacja między ludźmi – indywidualna albo w zespołach,
- Zdobywanie punktów wymienianych na nagrody,
- Tworzenie rankingów, zestawień, porównywanie się z innymi,
- Zdobywanie kolejnych poziomów, etapów, monitorowanie postępu.
Z mechaniki gier można czerpać różne elementy w zależności od konkretnych potrzeb.
Grywalizacja – zastosowanie i przykłady
Grywalizacja ma praktyczne zastosowanie w wielu różnych sytuacjach. Przede wszystkich używa się jej w marketingu i sprzedaży. Formą grywalizacji są wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe. Mowa tutaj o zbieraniu pieczątek w kawiarni (za 10 pieczątek kawa gratis), zbierania punktów wymienianych na zniżki i nagrody na stacjach benzynowych czy konkursach organizowanych przez marki w mediach społecznościowych – często związanych z gromadzeniem opakowań albo udostępnianiu zdjęć z danym produktem. Powszechnie znaną akcją promocyjną z wykorzystaniem grywalizacji było zbieranie naklejek wymienianych na świeżaki w sieciach sklepów Biedronka.
Z elementów grywalizacji korzystają także osoby dbające o zdrowy styl życia, zwłaszcza treningi. Osiąganie dziennych celów, domykanie pierścieni, zdobywanie odznak za rekordową aktywność fizyczną w danym tygodniu albo miesiącu, rzucanie wyzwań znajomym to powszechnie znane elementy z aplikacji w opaskach i zegarkach sportowych.
Z dużym powodzeniem rozwiązania z rynku konsumenckiego wprowadzane są także w sektorze b2b. W końcu lojalność klientów biznesowych także jest ważnym celem dla firm.
Grywalizacja w firmie – od czego zacząć?
Grywalizacja stanowi urozmaicenie obowiązkowych, rutynowych lub formalnych czynności. Być może w Twojej firmie są już elementy grywalizacyjne mimo, że ich twórcy nie do końca zdawali sobie z tego sprawę tworząc konkretne rozwiązanie. Grywalizacja może być wykorzystywana na przykład w pracy handlowców. Jednak aby w pełni wykorzystać potencjał grywalizacji warto przede wszystkim podstawić sobie konkretne, mierzalne cele i dopiero na następnym etapie właściwie dopasować narzędzia, dzięki którym uda się je osiągnąć.
Grywalizacja w firmie ma potencjał niezależnie od tego, czy pracuje się zdalnie, hybrydowo czy stacjonarnie. W rozproszonych zespołach czasami sięga się po specjalne platformy grywalizacyjne online, gdzie można tworzyć dedykowane projekty, często z bogatą warstwą fabularną.
Grywalizacja w edukacji
Grywalizacja świetnie sprawdza się w edukacji. Większość z nas nie lubi uczenia się czegoś na pamięć. Nauka jest czasochłonna, trudno się na niej skupić i zachować koncentrację, zwłaszcza jeśli odciąga nas od niej coś innego. Dzięki grywalizacji proces uczenia może być znacznie atrakcyjniejszy. W szkole po gamifikację często sięgają nauczyciele angielskiego. Stąd na lekcjach angielskiego zabawa w teleturniej Milionerzy, quizy wiedzy w grupach czy wykorzystywane aplikacji Kahoot!. Grywalizacja doskonale wspiera także e-learning. Gdy przegląda się kolejne prezentacje, uczestniczy w webinariach i rozwiązuje testy, perspektywa nagrody, odznak czy widoczny pasek stanu zdecydowanie sprzyja podtrzymywaniu motywacji do działania.
Grywalizację stosuje się także na konferencjach, eventach i szkoleniach. Często uczestnicy biorą udział w konkursach z nagrodami, a także oceniają wystąpienia prelegentów w aplikacji mobilnej. Znanym od lat elementem grywalizacji są tak zwane loterie wizytówkowe.
Grywalizacja w rekrutacji
Proces rekrutacyjne w firmach często przebiegają niezgodnie z oczekiwaniami. Trudno przyciągnąć najlepszych kandydatów działać w sztampowy sposób. Tradycyjne ogłoszenia na portalach rekrutacyjnych, CV ze zdjęciem, listy motywacyjne to standard, który narzuca wiele ograniczeń. Chcąc wyróżnić się z tłumu można zaprojektować rekrutację w zupełnie inny sposób. Niektóre firmy sięgnęły po formę gry, aby lepiej zaznajomić kandydatów ze swoją organizacją i jej specyfiką a także stanowiskiem pracy i obowiązkami. W formę gry można wpleść nawet proste zadania rekrutacyjne związane ze sprawdzanie wiedzy czy wykonywaniem obliczeń. Kandydaci zdecydowanie chętniej wykonają zadania w takiej formie niż polecenia wysłane na maila.
Grywalizacja może także skutecznie wspierać onboarding pracowników. W formie grywalizacji można przejść przez wszystkie obowiązkowe elementy – poznanie struktury firmy i zespołu, szkolenie BHP, informacje o dostępnych benefitach, szkolenie produktowe.
W ramach grywalizacji można zmotywować zespół do działania zapewniając im nagrody – prezenty i upominki dla pracowników, dodatkowe dni urlopu albo dostęp do bezpłatnych szkoleń. Grywalizacja w firmie może także wspierać integrację, zwłaszcza jeśli mowa o tych elementach gier, które wzmacniają pracę zespołową.
Czy ten artykuł okazał się przydatny?
Oceń wpis korzystając z gwiazdek
Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 4
Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.