Grywalizacja – co to jest, przykłady

Wszyscy dobrze znamy różne gry. Niezależnie od tego czy preferujemy gry karciane, planszowe czy komputerowe, można dostrzec w nich wiele podobieństw. Grywalizacja to wykorzystywanie mechanizmów znanych z gier w innych dziedzinach życia. W jaki sposób korzystać z grywalizacji i po co? Przeczytaj, żeby poznać potencjalne korzyści!
Z tego artykułu dowiesz się:

Wszyscy dobrze znamy różne gry. Niezależnie od tego czy preferujemy gry karciane, planszowe czy komputerowe, można dostrzec w nich wiele podobieństw. Grywalizacja to wykorzystywanie mechanizmów znanych z gier w innych dziedzinach życia. W jaki sposób korzystać z grywalizacji i po co? Przeczytaj, żeby poznać potencjalne korzyści!

Co oznacza pojęcie grywalizacja?

Grywalizacja zwana też gamifikacją oznacza świadome sięganie po elementy gier i techniki projektowania gier w kontekście niezwiązanym z grami. Celem takich działań może być budowanie zaangażowania i lojalności, nakłanianie do określonego działania, osiąganie założonych celów w konkretnych obszarze.

Jako elementy grywalizacji można wskazać na przykład:

  • Wykonywanie zadań i wyzwań – indywidualnie lub grupowo,
  • Zdobywanie odznak, trofeów, medali – prawdziwych albo wirtualnych,
  • Rywalizacja między ludźmi – indywidualna albo w zespołach,
  • Zdobywanie punktów wymienianych na nagrody,
  • Tworzenie rankingów, zestawień, porównywanie się z innymi,
  • Zdobywanie kolejnych poziomów, etapów, monitorowanie postępu.

Z mechaniki gier można czerpać różne elementy w zależności od konkretnych potrzeb.

Grywalizacja – zastosowanie i przykłady

Grywalizacja ma praktyczne zastosowanie w wielu różnych sytuacjach. Przede wszystkich używa się jej w marketingu i sprzedaży. Formą grywalizacji są wszelkiego rodzaju programy lojalnościowe. Mowa tutaj o zbieraniu pieczątek w kawiarni (za 10 pieczątek kawa gratis), zbierania punktów wymienianych na zniżki i nagrody na stacjach benzynowych czy konkursach organizowanych przez marki w mediach społecznościowych – często związanych z gromadzeniem opakowań albo udostępnianiu zdjęć z danym produktem. Powszechnie znaną akcją promocyjną z wykorzystaniem grywalizacji było zbieranie naklejek wymienianych na świeżaki w sieciach sklepów Biedronka.

Z elementów grywalizacji korzystają także osoby dbające o zdrowy styl życia, zwłaszcza treningi. Osiąganie dziennych celów, domykanie pierścieni, zdobywanie odznak za rekordową aktywność fizyczną w danym tygodniu albo miesiącu, rzucanie wyzwań znajomym to powszechnie znane elementy z aplikacji w opaskach i zegarkach sportowych.

Z dużym powodzeniem rozwiązania z rynku konsumenckiego wprowadzane są także w sektorze b2b. W końcu lojalność klientów biznesowych także jest ważnym celem dla firm.

Grywalizacja w firmie – od czego zacząć?

Grywalizacja stanowi urozmaicenie obowiązkowych, rutynowych lub formalnych czynności. Być może w Twojej firmie są już elementy grywalizacyjne mimo, że ich twórcy nie do końca zdawali sobie z tego sprawę tworząc konkretne rozwiązanie.  Grywalizacja może być wykorzystywana na przykład w pracy handlowców. Jednak aby w pełni wykorzystać potencjał grywalizacji warto przede wszystkim podstawić sobie konkretne, mierzalne cele i dopiero na następnym etapie właściwie dopasować narzędzia, dzięki którym uda się je osiągnąć.

Grywalizacja w firmie ma potencjał niezależnie od tego, czy pracuje się zdalnie, hybrydowo czy stacjonarnie. W rozproszonych zespołach czasami sięga się po specjalne platformy grywalizacyjne online, gdzie można tworzyć dedykowane projekty, często z bogatą warstwą fabularną.

Grywalizacja - co to jest, przykłady | grywalizacja2

Grywalizacja w edukacji

Grywalizacja świetnie sprawdza się w edukacji. Większość z nas nie lubi uczenia się czegoś na pamięć. Nauka jest czasochłonna, trudno się na niej skupić i zachować koncentrację, zwłaszcza jeśli odciąga nas od niej coś innego. Dzięki grywalizacji proces uczenia może być znacznie atrakcyjniejszy. W szkole po gamifikację często sięgają nauczyciele angielskiego. Stąd na lekcjach angielskiego zabawa w teleturniej Milionerzy, quizy wiedzy w grupach czy wykorzystywane aplikacji Kahoot!. Grywalizacja doskonale wspiera także e-learning. Gdy przegląda się kolejne prezentacje, uczestniczy w webinariach i rozwiązuje testy, perspektywa nagrody, odznak czy widoczny pasek stanu zdecydowanie sprzyja podtrzymywaniu motywacji do działania.

Grywalizację stosuje się także na konferencjach, eventach i szkoleniach. Często uczestnicy biorą udział w konkursach z nagrodami, a także oceniają wystąpienia prelegentów w aplikacji mobilnej. Znanym od lat elementem grywalizacji są tak zwane loterie wizytówkowe.

Grywalizacja w rekrutacji

Proces rekrutacyjne w firmach często przebiegają niezgodnie z oczekiwaniami. Trudno przyciągnąć najlepszych kandydatów działać w sztampowy sposób. Tradycyjne ogłoszenia na portalach rekrutacyjnych, CV ze zdjęciem, listy motywacyjne to standard, który narzuca wiele ograniczeń. Chcąc wyróżnić się z tłumu można zaprojektować rekrutację w zupełnie inny sposób. Niektóre firmy sięgnęły po formę gry, aby lepiej zaznajomić kandydatów ze swoją organizacją i jej specyfiką a także stanowiskiem pracy i obowiązkami. W formę gry można wpleść nawet proste zadania rekrutacyjne  związane ze sprawdzanie wiedzy czy wykonywaniem obliczeń. Kandydaci zdecydowanie chętniej wykonają zadania w takiej formie niż polecenia wysłane na maila.

Grywalizacja może także skutecznie wspierać onboarding pracowników. W formie grywalizacji można przejść przez wszystkie obowiązkowe elementy – poznanie struktury firmy i zespołu, szkolenie BHP, informacje o dostępnych benefitach, szkolenie produktowe.

W ramach grywalizacji można zmotywować zespół do działania zapewniając im nagrody – prezenty i upominki dla pracowników, dodatkowe dni urlopu albo dostęp do bezpłatnych szkoleń. Grywalizacja w firmie może także wspierać integrację, zwłaszcza jeśli mowa o tych elementach gier, które wzmacniają pracę zespołową.

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń wpis korzystając z gwiazdek

Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Podziel się artykułem:
Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Warszawie, ul. Posag 7 Panien 1a, 02-495 Warszawa (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci  

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Warszawie, ul. Posag 7 Panien 1a, 02-495 Warszawa (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci