• Po owocach nas poznacie

Od skrzynki z owocami do strategii zdrowia w VOLVO

Czy zamówienie do biura skrzynki z owocami może zachęcić mężczyzn do zbadania prostaty? Czy „owocowe czwartki” zmienią kanapowca w biegacza? Czy firmowe działania prozdrowotne są w stanie realnie wpłynąć na czyjeś życie?

Case study - Volvo
O nas - Betterworkplace
• A zaczęło się do jabłka...

W 2017 roku do biur Volvo trafiła skrzynka z owocami od Better Workplace.

Postawiona w kuchni, dostępna dla każdego. To był pierwszy krok do stworzenia jednej z najbardziej kompleksowych strategii prozdrowotnych w Polsce. Volvo realizuje ją obecnie w 11 lokalizacjach w całym kraju, wspierając wszystkich pracowników – i tych w biurze, i na produkcji. A owoce wciąż są – jako symbol troski i codziennego rytuału dla zdrowia

Zaczęło się od jabłka...

Dobrostan pracowników to nie pusty slogan. Ludzie większość dnia spędzają w pracy i właśnie tutaj może rozpocząć się ich droga do zdrowia, zmiany nawyków i poprawy jakości życia na wielu poziomach.

Badania profilaktyczne w biurze, zmiana menu w stołówkach, indywidualne konsultacje z dietetykiem, monitorowanie postępów, regularne wykłady, akcje, spotkania, wsparcie specjalistów – to wszystko elementy codziennej realnej zmiany na lepsze.

To nie benefity to opieka!

Owoce w biurze są symbolem troski o dobre samopoczucie zespołu, a dodatkowe elementy programu – takie jak konsultacje z dietetykiem czy analiza składu ciała – to odpowiedź na potrzeby i zainteresowanie naszych pracowników zdrowym stylem życia.

— Monika Ślęzak, General Services & Wellbeing Manager, Volvo

W firmie Volvo promocja zdrowia w miejscu pracy nie jest jednorazowym projektem, lecz długoterminową i przemyślaną strategią opartą na współpracy z zespołem wykwalifikowanych specjalistów.

— Monika Ślęzak, General Services & Wellbeing Manager, Volvo

Program dla zdrowia w VOLVO to m.in.:

  • indywidualne konsultacje 1:1 z dietetykami klinicznymi, w tym pomiary składu ciała, omówienie wyników, ustalenie planu żywienia i działania (np. konsultacji lekarskich), a następnie monitorowanie postępów i dalsze zalecenia
  • regularne wykłady na żywo i online na temat zdrowia, z mnóstwem praktycznych porad, np. jak czytać etykiety, jak zdrowo jeść słodycze, jak nie zajadać stresu, jak planować
    sobie posiłki do pracy
  • sesje Q&A i rozmowy ze specjalistami na temat zdrowia i diety

Program dla zdrowia w VOLVO to m.in.:

  • akcje edukacyjne i eventy promujące zdrowe odżywianie, np. firmowe śniadanie dla pracowników, pikniki rodzinne, popularyzacja zdrowych diet, np. śródziemnomorskiej, sezonowych warzyw, nowalijek itp.
  • analiza menu w stołówkach, zmiany w automatach z przekąskami
  • kampanie profilaktyczne związane z badaniami zdrowotnymi i szczepieniami
  • ogólnopolskie akcje prozdrowotne i badania w siedzibie firmy, m.in. USG piersi, jąder, tarczycy, cytologia, badania PSA
O nas - Betterworkplace
• Dane twarde jak dobre jabłka

Dane twarde jak dobre jabłka!

W 2022 roku Volvo wzięło udział w badaniu ankietowym „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków” przygotowanym przez Better Workplace we współpracy z Instytutem Medycyny Pracy. Na podstawie wyników został opracowany plan działań dla pracowników – dostosowany do ich realnych potrzeb, a nie przypuszczeń, domysłów czy ogólnych założeń.

Po ustaleniu obszarów wymagających wsparcia eksperci z Better Workplace przygotowali różnorodne kampanie i działania dla Volvo:

  • Dieta dla urody
  • Dzień Arbuza
  • Analiza menu stołówki
  • Wsparcie nastroju i pamięci
  • Dzień Czekolady

Zaangażowanie pracowników pozytywnie nas zaskoczyło – wiele osób nie tylko aktywnie uczestniczyło w wykładach i spotkaniach z dietetykiem, ale także dzieliło się swoimi doświadczeniami i efektami.

— Monika Ślęzak, General Services & Wellbeing Manager, Volvo

Działania na osi czasu

Case study - Volvo

• 2017

Owoce

Regularne dostawy świeżych owoców – początek działań i punkt wyjścia do szerszych działań na rzecz zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników.

Case study - Volvo

• 2020

Edukacja

  • Piknik rodzinny z edukacją dla rodziców („Podaruj dziecku porcję zdrowej energii”)
  • Hybrydowe wykłady dietetyczne: „Żywieniowe wspomaganie mózgu”, „Fakty i mity”
Case study - Volvo

• 2021

Konsultacja i eventy

  • Start indywidualnych konsultacji dietetycznych
  • Pierwsze akcje z analizą składu ciała dla biura i produkcji
  • Event sokowy i akcja śniadaniowa w firmie
Case study - Volvo

• 2022

Strategia dietetyczna

  • Udział w badaniu „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków”
  • Wspólna analiza wyników z zespołem dietetycznym → strategia oparta na danych
  • Dzień Arbuza i promowanie zdrowych nawyków
  • Akcja Movember: wykłady i konsultacje męskie, analiza menu stołówki
Case study - Volvo

• 2023

Wykłady, zmiany w biurze

  • Wykłady tematyczne: „Zdrowo, szybko, budżetowo”, „Skóra, włosy, paznokcie”
  • Promocja żywienia kobiet – plakaty, wydarzenia, konsultacje
  • Wykłady: „Jak czytać etykiety?” , „Fakty i mity 2”
  • Wspólna analiza automatu z przekąskami
Case study - Volvo

• 2024

Wykłady, akcje, diety

  • Grupowe rozmowy z dietetykiem: insulinooporność i gospodarka cukrowa
  • Dzień Czekolady – jak jeść słodycze mądrze
  • Akcja Movember 2.0 – 11 lokalizacji w całej Polsce, 600 konsultacji, 7 dietetyków klinicznych
  • Wykład: „Prawdziwy facet musi dobrze zjeść”
O nas - Betterworkplace
• Dane twarde jak dobre jabłka

Strategia, która działa

W działaniach prozdrowotnych prowadzonych przez Volvo i Better Worlplace uczestniczyło już ponad XXXX osób. Wykłady biją rekordy frekwencyjne, listy miejsc na konsultacje 1:1 zapełniają się błyskawicznie, ludzie korzystają ze zdrowych rozwiązań w swoich biurach i zakładach produkcyjnych, jednocześnie dopytując o kolejne akcje w ramach programu.

Jak to się stało, że się udało?

Pracownicy Volvo docenili program prozdrowotny w pracy:

  • bo zamiast ogólnych wytycznych „dla wszystkich” otrzymali treści skrojone pod ich konkretne potrzeby – zdefiniowane wcześniej dzięki badaniom ankietowym – oraz uwzględniające ich styl życia, budżety, płeć i inne czynniki różnicujące
  • bo zamiast akademickiej teorii dostali praktyczne „życiowe” wskazówki, konkretne informacje i przystępne porady, z których mogli od razu skorzystać
  • bo zamiast standardowych analiz i pomiarów otrzymali  kompleksowe wsparcie doświadczonych dietetyków klinicznych z zespołu Better Workplace, w tym sugestie wykonania konkretnych
    badań, indywidualne plany dietetyczne, jasne wytyczne do zastosowania każdego dnia
  • bo zamiast jednorazowych przypadkowych akcji zyskali przemyślany
    program wspierający na co dzień ich zdrowie i dobre samopoczucie

Pierwsza konsultacja i analiza składu ciała otworzyła mi oczy i zmotywowała do działania. Dieta połączona z ćwiczeniami przyniosła efekty i na kolejnej konsultacji, po roku było mnie już mniej o ponad 20 kg. Teraz nie mam problemu z utrzymaniem wagi na odpowiednim poziomie.

— Sławek

Od jakiegoś czasu borykałam się z problemem zdrowotnym, na który lekarze mieli prostą, ale niedziałającą odpowiedź. Pani Magda jako jedyna wniknęła w temat i zasugerowała zrobienie konkretnych badań, które pomogły mi odnaleźć i zrozumieć przyczynę.

— Agnieszka

Na konsultacji u Pani Magdy okazało się, że mój wiek metaboliczny niemal uprawnia mnie do przejścia na emeryturę, a jestem ledwo po czterdziestce. Przejąłem się, nie powiem… Zacząłem lepiej jeść, zmusiłem się (pierwszy raz w życiu!) do biegania Pozbyłem się kilogramów, a sport już ze mną został.
— M.S.

Wykłady są prowadzone w sympatycznej, luźnej atmosferze, z uśmiechem i humorem, lecz z pełnym profesjonalizmem. Był czas na pytania i zawsze konkretna odpowiedź. Rzetelna wiedza bez marketingowej ściemy czy zachwalania określonych produktów.
— Sławek