Retencja pracowników to jeden ze wskaźników, któremu warto się przyglądać. Wskaźnik retencji pracowników w zestawieniu z innymi danymi może powiedzieć wiele o atrakcyjności miejsca pracy, stabilności zatrudnienia czy ciągłości procesów.
Retencja pracowników – co to jest?
Najprościej mówiąc retencja oznacza zdolność do zatrzymania pracowników w organizacji. Jeśli pracownicy zostają w firmie na dłużej, można mówić, że retencja jest wysoka. Jeśli szybko odchodzą z firmy, to znaczy, że retencja jest niska i może być to powodem do niepokoju.
Warto zapamiętać, że retencja jest czymś innym niż rotacja pracowników. Badając rotację uwzględnia się nie tylko odchodzących pracowników, ale także tych przychodzących do firmy.
Jak obliczyć wskaźnik retencji pracowników?
Wskaźnik retencji pracowników oblicza się zawsze w odniesieniu do konkretnego okresu. Zazwyczaj takim okresem jest ostatnie 12 miesięcy. Najłatwiejszym sposobem na obliczenie retencji pracowników jest podzielnie liczby zatrudnionych na początku okresu przez liczbę osób, które pozostały w pracy rok później. Przykładowo jeśli w firmie w styczniu 2022 pracowało 100 osób i z tego grona w styczniu 2023 pozostaje zatrudnionych 75, można powiedzieć, że retencja wynosi 75%.
Wysoki wskaźnik retencji – co oznacza?
Wysoka retencja pracowników oznacza, ze zatrudnieni najprawdopodobniej nie szukają nowego pracodawcy, ponieważ są zadowoleni z obecnych warunków i wiążą swoją przyszłość z organizacją. Na wysoki wskaźnik retencji mają wpływ różne czynniki. Warto wymienić przede wszystkim takie jak:
- dobra atmosfera w pracy;
- korzystne warunki zatrudnienia – przede wszystkim odpowiedni poziom wynagrodzeń i benefity pozapłacowe;
- możliwość rozwoju zawodowego i awansu w obrębie organizacji;
- dobre relacje między współpracownikami;
- kultura organizacyjna w firmie w której dobrze odnajdują się pracownicy;
- poczucie docenienia.
Wskaźnik retencji warto regularnie mierzyć i porównywać wyniki. Dzięki temu można dostrzec różne zjawiska i w porę zareagować, żeby móc zatrzymać u siebie najbardziej utalentowanych pracowników, którzy pracują na sukces całej firmy.
Spadek retencji może być niepokojącym sygnałem, choć nie zawsze. Czasami spadająca retencja wywołana jest przez czynniki zewnętrzne – na przykład zmianę koniunktury na rynku pracy. Żeby dane nie były zafałszowane należy patrzyć też na charakter odejść z pracy. Przede wszystkim należy uwzględniać czy odejścia były dobrowolne czy wymuszone. Jeśli pracownicy odchodzą na emeryturę albo przechodzą między spółkami lub rezygnują z pracy chcąc poświęcić czas na wychowywanie dzieci, chociaż na papierze retencja maleje, w rzeczywistości nie ma się czy martwić.
O współczynniku retencji może decydować też wiele innych czynników – przede wszystkim branża i wiek zatrudnionych. Można zauważyć ogólną tendencję do częstego zmieniania pracy przez osoby przed 40 rokiem życia. Starsi pracownicy bardziej cenią sobie stabilność zatrudnienia, więc mając starszy zespół najprawdopodobniej można liczyć na wysoki wskaźnik retencji pracowników.
Czy wysoka retencja pracowników może być szkodliwa?
Wskaźnik retencji pracowników wynoszący 100% wcale nie musi być powodem do radości. Zwłaszcza jeśli jest powiązany z niskim zaangażowaniem pracowników. Brak odejść może oznaczać, że pracownicy dobrze czują się w organizacji i nie chcą z niej odchodzić. Tylko, że nie zawsze oznacza to jednocześnie dobra kondycję organizacji. Czasami jednak potrzebna jest wymiana pracowników na różnych stanowiskach. Świeża krew to często nowe pomysły i optymalizacja wielu powtarzalnych procesów. Spojrzenie z zewnątrz pomaga w poprawieniu jakości usług czy bardziej kreatywnym podejściu do strategii marketingowej.
Możliwa jest także sytuacja w której retencja wynosi 100%, a do organizacji przychodzą nowi pracownicy. W takim układzie tworzenie nowych stanowisk i zatrudnianie nowych specjalistów oznacza, że firma się rozwija.
Retencja pracowników – podsumowanie
Wysoka retencja to zazwyczaj dobra wiadomość dla działów HR. Jeśli udaje się zatrzymać pracowników w firmie to najczęściej sygnał, że starania o wellbeing w pracy przynoszą odpowiednie efekty. Jeśli zadowoleni pracownicy mogą się rozwijać w ramach organizacji i firma również na tym zyskuje to są powody do radości. Należy jednak pamiętać o tym, że sam wskaźnik retencji bez powiązania z innymi ważnymi danymi jest wskazówką, która niewiele mówi. Warto więc mierzyć wskaźnik retencji pracowników, ale wnioski wyciągać dopiero biorąc pod uwagę także inne informacje na temat dynamiki zatrudnienia.
Oprócz badania retencji należy także monitorować:
- przyczyny odchodzenia z pracy,
- poziom satysfakcji pracowników,
- poziom efektywności.
Czy ten artykuł okazał się przydatny?
Oceń wpis korzystając z gwiazdek
Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 3
Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.