Reboarding – co to jest?
Reboarding oznacza ponowne wdrożenie osoby która już wcześniej pracowała w firmie. W pewnych aspektach przypomina onboarding dla nowych pracowników, jednak nie jest to dokładnie to samo. Różnica polega na tym, że pracownik już wcześniej zdążył poznać firmę, jej wartości, pracowników, ofertę i większość procedur. W przypadku reboardingu nie zaczyna się więc szkolenia od zera. Proces ma na celu raczej przypomnienie sobie najważniejszych informacji, aktualizację wiedzy, a także zapoznania się z nowymi kolegami. Często podczas dłużej nieobecności z powodu urlopu macierzyńskiego, urlopu wychowawczego czy zwolnienia lekarskiego w firmie zachodzi wiele zmian, więc proces reboardingu będzie potrzebny, aby być na bieżąco i odnaleźć się ponownie w swoim środowisku pracy.
Czasem zdarza się tak, że pracownik po prostu wraca do firmy po pewnym okresie, gdy pracował gdzie indziej. Badania pokazują, że takie przypadki wcale nie są rzadkie – statystycznie 1 na 3 pracowników aplikował ponownie do byłego pracodawcy, często kandydaci byli wybierani do ponownego objęcia stanowiska w firmie, zwłaszcza jeśli wcześniej odchodzili w dobrej atmosferze nie paląc za sobą mostów.
Jaki jest cel reboardingu i ile trwa taki proces?
Reboarding ma za zadanie przyspieszyć osiągnięcie przez pracownika pełnej zdolności do wykonywania swoich obowiązków. Powracający pracownik powinien ponownie wdrożyć się do pracy i być gotowy do realizacji stawianych przed nim zadań. Reboarding może obejmować ponowne przeszkolenie z zakresu oferty firmowej oraz narzędzi do pracy – zwłaszcza, jeśli w tych kwestiach zaszły istotne zmiany. Warto przedstawić powracającą osobę nowym pracownikom, którzy nie mieli okazji jej wcześniej poznać oraz wyjaśnić czym zajmowała się wcześniej i czym będzie się zajmować teraz, zwłaszcza jeśli zakres obowiązków się zmienia.
Proces reboardingu z definicji jest bardziej spersonalizowany niż onboarding. W tym przypadku trudno zaproponować konkretny, uniwersalny szablon pasujący do różnych sytuacji. Wszystko zależy od kultury organizacyjnej firmy, charakterystyki stanowiska, tego jak długa była nieobecność i jak głębokie zmiany w organizacji zaszły w tym czasie.
Z reguły reboarding trwa krócej niż onboarding. O ile procesy onboardingowe potrafią być zaplanowane na 3-6 miesięcy, tak w przypadku reboardingu mowa raczej o kilku tygodniach.
Reboarding – korzyści dla pracownika
Prawidłowo przeprowadzony proces reboardingu pozwoli pracownikowi nabrać pewności siebie i sprawnie wrócić do wykonywania pracy w firmie, którą przecież już dobrze zna. Dzięki wsparciu pracodawcy proces przebiegnie szybciej i będzie miej stresujący, a powracająca osoba poczuje się właściwie zaopiekowana.
Czego nie powinno zabraknąć w procesie reboardingu?
Co do zasady reboarding powinien być procesem spersonalizowanym dopasowym do konkretnych potrzeb powracającego pracownika i specyfiki stanowiska. Są jednak pewnie uniwersalne narzędzia i sposoby działania, które niemal zawsze się sprawdzają. Co warto wdrożyć jako taki standard?
- Welcome pack – paczka powitalna pełna przydatnych materiałów, firmowych gadżetów, a często także przekąsek to upominek, który ucieszy każdego. Obdarowany pracownik poczuje się doceniony i od razu będzie miał pozytywne nastawianie do miejsca pracy i swoich współpracowników. Czasami pakiety powitalne wręczane z okazji powrotu nazywa się także welcome back pack.
- Mail powitalny – prostei bardzo skuteczne narzędzie, o którym wiele firm zapomina! Warto wysłać wszystkim pracownikom wiadomość z informacją o powrocie kolegi lub koleżanki. W firmie, gdzie jest dobra atmosfera na pewno zespół zareaguje na to życzliwie i będzie wspierać w powrocie do pracy i odnalezieniu się ponownie w realiach firmy.
- Check listy, tutoriale, elearning – proces reaboradingu można w pewnych aspektach poukładać i zautomatyzować dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi. Mając właściwe programy czy aplikacje można podzielić kolejne etapy reboardingu na taski, które będą kolejno odhaczane w kolejnych dniach trwania procesu. Dzięki takim sposobom można mieć pewność, że nic istotnego nie umknie.
Reboarding – jak szeroko definiować ten proces?
W ostatnich latach pojęcie reboardingu zaczęło być rozumiane trochę szerzej niż w pierwotnym znaczeniu. To efekt pandemii Covid-19 i związanych z tym przemian na rynku pracy. Dlatego dziś mówi się o reboardingu także w sytuacji, gdy pracownik powraca z home office do biura i musi dostosować się do nowych realiów. W przypadku wielomiesięcznej nieobecności można mówić nawet o rebordingu nie tylko pojedynczych osób, ale nawet całych zespołów. Wiele firm wykorzystało kilkanaście miesięcy pracy zdalnej na reorganizację przestrzeni w biurach. Czasami wiązało się to także ze zmianą lokalizacji. Stąd pojawia się potrzeba, aby zaznajomić pracowników wracających do pracy stacjonarnej do nowego miejsca i opowiedzieć o wszystkich benefitach na jakie mogą liczyć na miejscu.
O rebordingu można też mówić w sytuacji gdy pracownik zmienia placówkę albo oddział firmy i przenosi się do innego miasta. Nawet wykonując te same obowiązki na tym samym stanowisku, ale w innej lokalizacji pracownik będzie potrzebował wsparcia i życzliwości.
Kto powinien odpowiadać za reboarding w firmie?
Aby reboarding był skuteczny, potrzebne jest współdziałanie grupy pracowników na różnych szczeblach. Na pewno w reboarding powinien zaangażować się bezpośredni przełożony powracającego pracownika przy wsparciu działu HR. Bardzo przydatna będzie również pomoc kolegów i koleżanek na szeregowych stanowiskach, z którymi na co dzień ma kontakt powracający pracownik.
Czy ten artykuł okazał się przydatny?
Oceń wpis korzystając z gwiazdek
Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1
Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.