Quiet quitting – na czym polega zjawisko cichej rezygnacji?

Z tego artykułu dowiesz się:

Quiet quitting czyli cicha rezygnacja to zjawisko, które w ostatnich miesiącach często było analizowane – przede wszystkim w kontekście najmłodszych pracowników na rynku pracy. Czy ten trend może zagrozić stabilnemu rozwojowi biznesów, a może przeciwnie – pomoże w poprawie warunków pracy, atmosfery i zaangażowania pracowników?

Czym jest quiet quitting?

Quiet quitting czyli cicha rezygnacja to zjawisko zaobserwowane jako jedno z następstw pandemii i pracy zdalnej. Oznacza ciche rezygnowanie z ambicji i zaangażowania w życie firmy. Pracownik, który po cichu wycofuje się z życia zawodowego nie wykazuje się inicjatywą, nie jest kreatywny, wykonuje tylko powierzone zadania i nie skupia się na dodatkowych zadaniach czy sposobach na optymalizację procesów. Cicha rezygnacja z pracy to odpowiedź na wypalenie zawodowe, stres, nadgodziny i poczucie bycia niedocenianym przez przełożonych.  

Cichej rezygnacji nie należy mylić z work-life-balance. Oddzielenie życia prywatnego od zawodowego, zadbanie o odpowiedni odpoczynek i spędzanie czasu z rodziną nie jest niczym złym. Problem pojawia się, gdy to w godzinach pracy wspomniane zaangażowanie drastycznie spada,  a pracownik nie jest zainteresowany poprawą tego wskaźnika, a zamiast tego szuka sposobów na to, jak unikać obowiązków.

Quiet quitting z punktu widzenia pracownika

Decydując się na cichą rezygnację pracownik robi na co dzień tylko niezbędne minimum. Nie myśli o rozwoju, podnoszeniu kwalifikacji, często nie czuje się częścią zespołu. W pracy trzyma go przede wszystkim regularnie otrzymywane wynagrodzenie, natomiast na co dzień jest niechętny zmianom, poprawianiu wyników czy braniu odpowiedzialności za wymagające projekty.

Quiet quitting może być odpowiedzią pracownika na toksyczną atmosferę w pracy, mobbing i inne patologie. Czasem jednak zdarza się także w dobrze funkcjonujących zespołach. Może być konsekwencją osamotnienia, braku bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami, przetłoczenia codziennymi obowiązkami – zwłaszcza tymi o charakterze administracyjnym.

Ciche odchodzenie niekorzystnie wpływa na atmosferę w całej firmie. Widząc postawę swoich kolegów inni pracownicy prawdopodobnie także nie będą wkładać serca w wykonywane obowiązki. To naprawdę poważne zagrożenie.

Quiet quitting - na czym polega zjawisko cichej rezygnacji? | stres i wypalenie zawodowe1

Cicha rezygnacja z pracy – konsekwencje dla firm

Cicha rezygnacja może wpędzić w poważne kłopoty każdą firmę niezależnie od branży. Ograniczenie do minimum zaangażowania i zainteresowania sprawami firmy może doprowadzić do tego, że zrealizowanie celów biznesowych będzie znacząco utrudnione, wręcz niemożliwe. Jeśli zespół nie będzie wystarczająco skuteczny pojawi się potrzeba zatrudnienia dodatkowych rąk do pracy. W okresie dużej inflacji, presji płacowej i widocznego spowolnienia gospodarczego to dla wielu firm tragiczna wiadomość. Nowe rekrutacje są przecież czasochłonne i kosztowne, więc lepiej szukać właściwego rozwiązania starając się dbać o wellbeing obecnie zatrudnionych pracowników.

Jak można zapobiegać zjawisku quiet quittingu?

Zdecydowanie łatwiej jest zapobiegać potencjalnym problemem niż mierzyć się z ich długofalowymi konsekwencjami. Nawet jeśli myślisz, że teraz cicha rezygnacja Ci nie grozi, warto zadbać o morale swoich pracowników. Tym co buduje dobrą atmosferę w pracy są na pewno wszelkie formy integracji. Zdecydowanie łatwiej o to, gdy pracuje się w jednym miejscu. Są jednak różne formy integracji zdalnych, rozproszonych zespołów w formule online. Tym co buduje poczucie wspólnoty są na pewno różnego rodzaju spotkania – na przykład regularnie organizowane śniadania firmowe, a także wspólne eventy, wyjazdy firmowe, a nawet warsztaty kulinarne z udziałem pracowników.  

Na lojalność pracownika wpływa też odpowiedni pakiet benefitów. Oprócz wynagrodzenia finansowego i premii ludzie zwracają uwagę także na wiele innych aspektów kształtujących  środowisko pracy. Wśród świadczeń wpływających pozytywnie na zaangażowanie zespołu na pewno warto wyszczególnić takie jak:

  • Prezenty i upominki dla pracowników,
  • Dodatkowe dni wolne lub skrócenie czasu pracy, aby mieć więcej czasu na życie prywatne i realizowanie swoich pasji,
  • Benefity wspierające zdrowie fizyczne i psychiczne – karty sportowe, bezpłatne konsultacje z psychologiem i dietetykiem,
  • Benefity wspierające domowe zwierzaki – na przykład opieka weterynaryjna na koszt firmy,
  • Inne udogodnienia jak na przykład sprzątanie w domu na koszt firmy.

Quiet quitting a sytuacja na rynku pracy

Cicha rezygnacja z pracy to niepokojący trend, który może zagrozić funkcjonowaniu wielu firm. Nie należy ignorować tego problemu ani walczyć z nim stosując dotkliwe kary i zwolnienia. Najlepszą odpowiedzią na quiet quitting jest zrozumienie potrzeb pracowników i wdrożenie odpowiednich rozwiązań, które pozwolą wyzwolić ich potencjał i sprawić, że będą mieć satysfakcję z pracy rozwijając się wraz z rozwojem organizacji.

Firmy, które poradzą sobie z tym wyzwaniem na pewno staną się bardziej konkurencyjne a dzięki temu nie tylko przetrwają, ale też w przyszłości łatwiej przekonają najlepszych specjalistów, żeby dołączyli do organizacji.

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń wpis korzystając z gwiazdek

Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Podziel się artykułem:

Święta Bożego Narodzenia 2024 r. 
Zamów paczki dla pracowników. 

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Raszynie, ul. Modułowa 3, 05-090 Raszyna (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci  

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Raszynie, ul. Modułowa 3, 05-090 Raszyn (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci