Programy motywacyjne dla pracowników – czym są, jaki mają cel?

Malejący poziom zaangażowania pracowników to realny problem. Potwierdzają takie trendy jak cicha rezygnacja czy bare minimum Monday. Odpowiedzią na te problemy może być odpowiedni program motywacyjny. Czym jest i jak go wdrożyć?
Z tego artykułu dowiesz się:

Malejący poziom zaangażowania pracowników to realny problem. Potwierdzają takie trendy jak cicha rezygnacja czy bare minimum Monday. Odpowiedzią na te problemy może być odpowiedni program motywacyjny. Czym jest i jak go wdrożyć?

Program motywacyjny dla pracowników – co to takiego?

Program motywacyjny oznacza zespół działań zmierzających do poprawy motywacji pracowników i ich zaangażowania. Wiele osób uważa, że czynnikiem, który w największym stopniu wpływa na zapał do pracy, chęć rozwoju i osiąganie założonych celów jest wynagrodzenie. Pieniądze są oczywiście ważne, jednak podwyżka to nie jedyny czynnik wpływający na motywację. W programach motywacyjnych dużą rolę odgrywają także benefity pozapłacowe i elementy grywalizacji.

W programach motywacyjnych liczy się konsekwentnie dążenie do celu i realna nagroda, która czeka na pracowników spełniających określone kryteria związane z rozwojem osobistym i realizowaniem celów biznesowych firmy. 

W ramach programu motywacyjnego pracownicy mogą regularnie korzystać z różnych udogodnień, a także otrzymać konkretne nagrody za swoje osiągnięcia. Wprowadzając program motywacyjny dla pracowników warto nagradzać za osiąganie mierzalnych celów (na przykład finansowych), ale również za zaangażowanie, które trudniej zmierzyć, wkład pracy czy staż na określonym stanowisku. Często elementem programów motywacyjnych są na przykład paczki jubileuszowe dla pracowników, którzy są w organizacji 5,10 czy 15 lat. Fizyczna, namacalna nagroda w programie motywacyjnym często jest odbierana bardziej pozytywnie niż karta albo voucher.

W ramach programu motywacyjnego można oferować:

  • dofinansowanie do posiłków,
  • nagrody rzeczowe,
  • dopłaty do szkoleń i kursów,
  • atrakcyjną ścieżkę rozwoju, drogę do szybkiego awansu.

Korzyści dla pracodawcy z wprowadzenia programu motywacyjnego

Największą korzyścią dla pracodawcy z wprowadzenie programu jest naturalnie wyższy poziom motywacji pracowników. Jednak nie tylko to. Program może także dać spore oszczędności, na które zwróci uwagę dyrektor finansowy albo księgowy. Dzięki programom motywacyjnym można bowiem zmniejszyć poziom rotacji pracowników i tym samym zmniejszyć koszty rekrutacji – zwłaszcza na specjalistyczne stanowiska. Pracownicy, którzy czują się doceniani dzięki programowi motywacyjnemu będą bardziej lojalni i pozostaną w organizacji dłużej zamiast rozglądać się za nowym pracodawcom.

Program motywacyjny dla pracowników może także wspierać employer branding. O skutecznie przeprowadzonych programach tego typu można pisać na stronach korporacyjnych czy blogach firmowych. Sami pracownicy także często dzielą się informacjami o firmowym programie motywacyjnym, jeśli są jego beneficjentami. Takie wzmianki budują pozytywny wizerunek całej organizacji Ii wpierają proces pozyskiwania najlepszych kandydatów w przyszłości.

Jak wdrożyć program motywacyjny w firmie?

Sama decyzja o wdrożeniu programu motywacyjnego jest zawsze dobrą decyzją, jednak skuteczność tych działań zależy od dobrego wdrożenia. Wprowadzają program motywacyjny trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach.

  • Sprawiedliwe zasady – każdy program motywacyjny ma swój cel, założenia i regulamin. Warto poświęcić dużo czasu, aby wszystkie elementy były dopracowane. Zasady programu muszą być jasne i nie pozostawiać wątpliwości co do uczestnictwa i szans na otrzymanie motywujących nagród.
  • Dobra komunikacja – o programie motywacyjnym pracownicy powinni być regularnie informowani. To ważne zadanie dla działu odpowiedzialnego za komunikację wewnętrzną w firmie. O programie warto przypominać i zachęcać do aktywnego udziału.
  • Monitorowanie efektów – już od pierwszego dnia należy przyglądać się temu, jak działa program i czy przynosi zakładane rezultaty. Dzięki temu już na wczesnym etapie będzie można skorygować błędne założenia i wprowadzić niezbędne poprawki.

Konsekwentnie prowadzone programy motywacyjne zgodnie z misją firmy i jej biznesową strategią mogą przynieść pozytywne rezultaty. Warto zastanowić się nad tym narzędziem. Wiele firm może potwierdzić, że to inicjatywa, która doskonale się sprawdza.

Dobrym wsparciem dla programów motywacyjnych może być grywalizacja.

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń wpis korzystając z gwiazdek

Ocena: 2.3 / 5. Liczba głosów: 3

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Podziel się artykułem:
Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Warszawie, ul. Posag 7 Panien 1a, 02-495 Warszawa (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci  

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Warszawie, ul. Posag 7 Panien 1a, 02-495 Warszawa (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci