Dlaczego warto przekazać prezenty dla kontrahentów?
Prezent świąteczny dla kontrahenta pełni podobne funkcje jak paczki dla pracowników. Podarowanie upominku jest formą doceniania i podziękowania za dotychczasową współpracę. Jeśli firma współpracuje z wieloma Klientami i kontrahentami, a prezenty otrzymują jedynie wybrani, stanowi to także pewną formę wyróżnienia. Znalezienie się w gronie kluczowych kontrahentów to pewna nobilitacja. W związku z tym, że święta Bożego Narodzenia wypadają pod koniec roku, taki prezent może być też odebrany jako pewnego rodzaju podziękowanie za mijający rok i zaproszenie do dalszej współpracy w kolejnym.
Co może zawierać prezent świąteczny dla kontrahenta?
Idealny prezent świąteczny dla kontrahenta to taki, który będzie jednocześnie uniwersalny, ale też nie sztampowy. Wiele firm wybiera bezpieczna, standardowe rozwiązania:
- Zestawy z winem lub innym alkoholem,
- Czekoladki,
- Zestawy z kawą, herbatą, miodem, piernikami
W takim wyborze nie ma niczego złego. Wiele rozwiązań sprawdza się od wielu lat i często nie ma potrzeby, żeby dobre rozwiązania zastępować czymś niestandardowym, nie mając pewności jak to zostanie odebrane.
Czasami firmy przygotowując prezenty dla kontrahentów sięgają także po inne rozwiązania:
- Artykuły piśmiennicze,
- Drobną elektronikę jak na przykład nośniki USB,
- Kalendarze
Niezależnie od tego, na jaki prezent się decydujemy, warto zadbać o to, żeby był odpowiedniej jakości! Podarowanie taniej elektroniki, słabej jakości, najtańszych słodyczy czy innych niesolidnych produktów da efekt odwrotny do zamierzonego! Dlatego lepiej mierzyć siły na zamiary i mając ograniczony budżet raczej zmniejszyć liczbę upominków, ale za to zainwestować więcej w ich wartość.
Nie warto dorzucać do prezentu niepotrzebnych gadżetów jak firmowe kubki sprzed kilku lat, smycze reklamowe czy ulotki. Lepiej postawić na mniejszą liczbę produktów w paczce, ale za to zachować spójność zestawu. Idealnie jeśli produkty będą do siebie pasować także wizualnie.
Oprócz samych produktów liczy się także opakowanie. Prezent dla kontrahenta powinien mieć elegancki, ozdobny charakter. Dlatego dobrym pomysłem będzie sięgnięcie po opakowanie premium. Dobrze widziane będzie chociażby postawienie na mocne wielowarstwowe pudełka zamykane na magnes, opakowania z wytłoczką albo skrzynki drewniane. Zwyczajny karton albo foliopak kurierski pewnie nie zachwyci obdarowanego.
Dobrze jest także pamiętać o tym, że prezent dla kontrahenta pozostaje prezentem z okazji świąt. Nie należy przy okazji tego podarunku komunikować żadnych inny kwestii. Jeśli firma chce podarować prezent i podziękować za współpracę, nie należy ulegać pokusie, żeby przy tej okazji jeszcze przesyłać katalog, proponować nowe usługi czy zapraszać do udziału w wydarzeniach, konferencjach, spotkaniach czy ankietach, w których zachęca się do ocenienia jakości świadczonych usług.
Jak przekazać prezent świąteczny dla kontrahenta?
Najlepiej widziane będzie oczywiście osobiste wręczenie upominku. Wiadomo jednak, że zazwyczaj nie będzie to możliwe. Z tego powodu prezenty dla kontrahentów zazwyczaj doręcza się pocztą kurierską. Ważne jest, żeby na etapie tworzenia listy obdarowanych mieć absolutną pewność, że dysponujemy aktualnym adresem. Wbrew pozorom w czasie, gdy często pracuje się hybrydowo nie jest to wcale takie oczywiste. Czasem pracownicy częściej przebywają na home office lub w biurze. Niektóre organizacje zmieniły też pierwotne lokalizacje wynajmując inne powierzchnie lepiej dostosowane do aktualnych potrzeb.
Jeśli nie masz pewności, gdzie właściwie wysłać upominek, lepiej zadzwonić i potwierdzić właściwy adres niż wysyłać w ciemno upominek do lokalizacji, która może okazać się błędna.
Nie tylko prezent świąteczny dla kontrahenta – co jeszcze może być dobrze odebrane?
Niezależnie od wartości materialnej wszelkiego rodzaju prezenty świąteczne dla kontrahentów są traktowane jako gest, który z założenia ma zostać odebrany pozytywnie. Co jeszcze będzie mile widziane przez kontrahentów w okresie przed Bożym Narodzeniem?
Na pewno dobrze widziane będzie złożenie świątecznych życzeń telefonicznie. To dla wielu osób bardziej przystępna, bezpośrednia forma niż wysyłanie masowych identycznych maili lub gotowych wiadomości w serwisach społecznościowych.
Dobrze widziane są także wszelkie formy personalizacji prezentu czy kartki ze świątecznymi życzeniami. Wiadomo, że kartki są drukowane masowo. Nic nie stoi jednak nie przeszkodzie, żeby osobiście je podpisać albo dodać na każdej kartce kilka słów od siebie odręcznym pismem. Nie jest to bardzo czasochłonne, a stanowi doceniany elementy personalizacji.
Sam pomysł z przygotowaniem upominków dla kontrahentów jest dobry, ale tylko pod warunkiem, że będziemy w stanie dopilnować realizacji na odpowiednio wysokim poziomie. W przypadku dużej liczby kontrahentów warto zlecić zakupy, pakowanie i doręczenie prezentów na zewnątrz. Może się okazać, że dodatkowe koszty związane z outsourcingiem szybko się zwrócą, jeśli kontrahenci będą zadowoleni z upominków.
Czy ten artykuł okazał się przydatny?
Oceń wpis korzystając z gwiazdek
Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1
Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.