Home/Blog/Polscy pracownicy na diecie – dlaczego decydujemy się na zmianę jadłospisu i z jakim skutkiem

Polscy pracownicy na diecie – dlaczego decydujemy się na zmianę jadłospisu i z jakim skutkiem

Polscy pracownicy na diecie – dlaczego decydujemy się na zmianę jadłospisu i z jakim skutkiem

Zdrowe odżywianie wydaje się być jednym z najważniejszych trendów ostatnich lat. Coraz więcej Polaków podejmuje próby zmiany swoich nawyków żywieniowych. Stanowi ono istotny element wsparcia w ramach działań wellbeingowych wśród pracodawców – obecność dietetyka w miejscu pracy staje się coraz powszechniejszym benefitem na który się decydują. Najnowszy raport “Żywieniowe nawyki pracujących Polaków 2025/2026″ stworzony przez Betterworkplace we współpracy z Instytutem Medycyny Pracy w Łodzi przedstawia m.in. motywacje pracowników polskich firm do wprowadzania zmian w codziennym jadłospisie i jak skuteczne są te działania.

Czy Twoi pracownicy są na diecie?

Ponad połowa respondentów (55%) podejmowała próbę zmiany sposobu odżywiania na zdrowszy. Pokazuje to, że zdrowe odżywianie to powszechna potrzeba. Kobiety częściej podejmują takie próby niż mężczyźni (61% vs 51%), co może wynikać z większej świadomości zdrowotnej, ale też społecznych oczekiwań.

Choć wydawać by się mogło, że najmłodsi pracownicy śledzący najnowsze trendy i informacje będą liderami rewolucji żywieniowej to tak nie jest. Do podejmowania próby zmiany nawyków żywieniowych przyznaje się 43% z nich. Najczęściej zmiany podejmują osoby z otyłością – aż 77% osób z tej grupy podejmowały próbę zmiany nawyków żywieniowych. Motywacja do zmiany może być różna, w zależności od sytuacji zdrowotnej. 

Główne motywacje do zmiany:

  • samopoczucie i zdrowie – 50% respondentów chciało się po prostu lepiej czuć
  • redukcja masy ciała – 48% próbowało schudnąć
  • problemy zdrowotne – 28% chciało poprawić wyniki badań

Pozostałe motywacje to mieszanka praktycznego działania ale też podążania za trendami: chęć poprawy kondycji (25%), modne “oczyszczanie organizmu” (22%), konkretne dolegliwości jak alergie (17%) czy po prostu potrzeba zmiany (17%).

Wsparcie dietetyczne – kto korzysta i jakie są efekty?

W ciągu ostatnich dwóch lat aż 37% badanych pracowników skorzystało z konsultacji dietetyka. I co najważniejsze – opłaciło im się to! Osoby współpracujące z dietetykiem częściej osiągają cele związane z masą ciała: 63% vs 56% próbujących samodzielnie.

Różnica może wydawać się niewielka, ale w praktyce oznacza, że dzięki profesjonalnemu wsparciu więcej osób odnosi sukces. Za każdym kolejnym sukcesem w działaniu stoi osoba, która go osiągnęła – osoba, która jest zdrowsza, sprawniejsza i ma lepsze samopoczucie na co dzień.

Warto odnotowania jest również fakt, że nawet osoby deklarujące się jako “samodzielne w sprawach żywienia” w 45% przypadków sięgają po pomoc dietetyka. To pokazuje, że profesjonalne wsparcie nie oznacza braku kompetencji, ale mądrą inwestycję w swoje zdrowie i wsparcie w wyznaczaniu konkretnych celów zwiększających szansę na osiągnięcie celu.

Nie wszyscy są przekonani do profesjonalnych porad. Co czwarty pracujący Polak biorący udział w badaniu “Żywieniowe nawyki pracujących Polaków” (25%) przyznaje, że niewiele go obchodzi, co dietetycy i lekarze mają do powiedzenia na temat jedzenia. Mężczyźni są w tym jeszcze bardziej stanowczy – 28% z nich unika takich informacji.

Co gorsza, wraz z wiekiem rośnie zainteresowanie radami specjalistów, ale wraz ze wzrostem masy ciała – maleje. To paradoks: osoby, które najbardziej potrzebują pomocy, najchętniej jej unikają. Może to być efekt zmęczenia kolejnymi nieskutecznymi próbami, a może po prostu wszechobecnej dezinformacji żywieniowej w Internecie.

Największe przeszkody na drodze do zdrowego odżywiania? Brak silnej woli i konsekwencji

Prawda jest taka, że tylko nieco ponad połowa badanych (54%) przyznała, że jak już postanowi zdrowo się odżywiać, to robi to konsekwentnie. To oznacza, że prawie połowa ma problem z wytrwaniem w postanowieniach – i nie ma w tym nic dziwnego.

Wśród osób, które wielokrotnie próbowały zmienić nawyki, podobny odsetek (53%) deklaruje konsekwentne działania. To pokazuje, jak trudne jest przełamanie utartych schematów, szczególnie gdy:

  • 68% nie chce rezygnować z ulubionych smaków,
  • 26% nadal mało interesuje się opinią specjalistów.

Badanie Better Workplace “Żywieniowe nawyki pracujących Polaków” pokazuje, że Polacy są świadomi potrzeby zmiany nawyków żywieniowych i masowo podejmują takie próby. To dobra wiadomość. Gorsza jest taka, że wielu z nich robi to chaotycznie, bez wsparcia i – co najważniejsze – bez długoterminowej strategii.

  • profesjonalne wsparcie ma sens – w praktyce oznacza mniej frustracji i większe szanse na trwałą zmianę. Ważne jest wykorzystanie wykwalifikowanych dietetyków bazujących na medycynie opartej na dowodach naukowych (EBM), co pomoże w walce z dezinformacją dietetyczną rozpowszechnianą w mediach społecznościowych zwiększając poczucie sensu podejmowanych działań.
  • indywidualne podejście – to, co świetnie się sprawdzi u młodszego pracownika pracującego zdalnie w branży IT w wielkim mieście, niekoniecznie sprawdzi się u rodzica małych dzieci z mniejszej miejscowości, który pracuje w trybie zmianowym. Potrzebne jest dostosowanie porad dietetycznych do indywidualnych potrzeb i preferencji.
  • edukacja to klucz – walka z dezinformacją żywieniową i pokazanie, że zdrowe jedzenie może być smakowite i praktyczne może być możliwe dzięki dostarczeniu pracownikom wiedzy, z której mogą korzystać grupowo (wykłady dietetyczne) i indywidualnie (konsultacje dietetyczne). Wielowektorowe działanie przynosi najlepsze efekty.
  • wsparcie środowiska – łatwiej utrzymać zdrowe nawyki, gdy są wspierane przez otoczenie, czy to domowe, czy zawodowe. Otaczanie pracownika zdrową żywnością w połączeniu z planowaną edukacją tworzy środowisko pracy wspierające utrzymywaniu zdrowych postaw.

Przyszłość talerza polskiego pracownika

Dane z raportu “Żywieniowe nawyki pracujących Polaków” pokazują, że jesteśmy w połowie drogi. Świadomość mamy, motywację też, ale brakuje nam skutecznych narzędzi i strategii. To otwiera przestrzeń dla różnych rozwiązań – od programów zdrowotnych w firmach po promowanie rzetelnych komunikatów związanych ze zdrowym jedzeniem w Internecie.

Największym wyzwaniem pozostaje jednak konsekwencja w działaniu i przezwyciężenie barier psychologicznych, szczególnie wśród grup najbardziej narażonych na problemy zdrowotne związane z niewłaściwym odżywianiem. Klucz do sukcesu tkwi w indywidualnym podejściu, wysokiej jakości poradnictwie opartym na dowodach naukowych oraz znalezieniu kompromisu między zdrowiem a przyjemnością z jedzenia.

Zmiany w polskim podejściu do żywienia to nie sprint, ale maraton. I jak każdy maraton, wymaga odpowiedniego przygotowania, strategii i wsparcia na trasie. Na szczęście jesteśmy gotowi na to, by wspierać tych, którzy ruszają na trasę jak i tych, którzy od jakiegoś czasu na niej są, by podejmowane próby ukończenia tego wyścigu jak najczęściej kończyły się sukcesem.

Artykuł powstał na podstawie raportu “Żywieniowe nawyki pracujących Polaków 2025/2026”

Wypróbuj za darmo

Skorzystaj z darmowego testu i sprawdź nasze benefity pozapłacowe w swojej firmie!

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń wpis korzystając z gwiazdek

Średnia ocena. 5 / 5. Ocena: 2

Brak ocen - bądź pierwszy który oceni ten wpis.