Niektóre firmy sprawiają, że po prostu chce się w nich działać. Dlaczego pracownicy zostają częścią zespołu tych przedsiębiorstw? Czy kuszą ich tylko pieniądze, czy może jest coś jeszcze, co sprawia, że nie tylko pracują w danym miejscu, ale też się z nim utożsamiają?
Employee Value Proposition (EVP) – co to jest?
Mianem EVP określa się unikalność oferty, jaką pracodawca kieruje do potencjalnego kandydata. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że chodzi o benefity, premie czy dodatki. Jednak pojęcie to jest znacznie szersze.
Simon Sinek, autor książki ,,Start with Why: How Great Leaders Inspire Action„, w jednym z wystąpień na TEDx podkreśla, że wielkie firmy, takie jak Apple, oraz osobistości, takie jak bracia Wright, mają jedną wspólną cechę – komunikują się inaczej niż wszyscy .

Według Simona wiele organizacji wie, co robi, wie, w jaki sposób działa, ale niewiele z nich wie, dlaczego robią to, co robią, w co wierzą, jaka jest ich misja i po co istnieje ich firma.
A to właśnie odpowiedzi na te pytania oraz zawarcie ich w komunikacji marki są kluczem do skutecznego EVP.
Czym Employee Value Proposition nie jest?
Employee Value Proposition (EVP), jak wyżej zostało wspomniane, to nie lista benefitów dla potencjalnego pracownika. Choć mogą być one kuszące, to w dalszym ciągu jest to zbyt mało, by przyciągać do firmy właściwe osoby, które będą chciały zostać na dłużej.
Idąc tym tokiem myślenia, wystarczającą propozycją wartości nie są również pieniądze.
Co zresztą potwierdza jedno z opracowań na temat satysfakcji z pracy, w którym na podstawie badania Randstad Workmonitor wykazano, że aż 60% ankietowanych ceni sobie bardziej atmosferę niż wynagrodzenie.
Oczywiście, finanse są bardzo ważne. Jednak kiedy kandydaci zgłaszają się tylko ze względu na nie i nie widzą żadnej wyższej wartości w byciu częścią zespołu, to również nie przyczynią się do jego długofalowego wzrostu.
Do EVP (Employee Value Proposition) nie można też zaliczyć haseł typu „jesteśmy liderem na rynku” czy „oferujemy pracę w młodym zespole.” Niestety, taka forma przekazu, choć przewija się na stronach wielu przedsiębiorstw, nie jest niczym oryginalnym, co mogłoby wyróżnić firmę na tle konkurencji.
Jak wykorzystać w praktyce EVP?
EVP (Employee Value Proposition) można wykorzystać w wielu obszarach.
Ogłoszenia o pracę
Jednym z nich są ogłoszenia o pracę. To pierwsze miejsce, w którym najprawdopodobniej można się zetknąć z potencjalnym kandydatem.
Zatem dobrze jest, aby już na tym etapie przyszły kandydat wiedział dokładnie, jaka jest misja, wizja oraz cel działania firmy.

Opinie
Drugi przystanek to opinie. Profesor Cialdini, zajmujący się psychologią społeczną, podkreśla, że najczęściej podejmujemy decyzje zakupowe na podstawie tego, co myślą inni za sprawą społecznego dowodu słuszności.
Ten sam mechanizm działa w przypadku wyboru pracodawcy.
Dlatego spora część osób przy wysyłaniu CV zawita do sekcji komentarzy na temat danego pracodawcy.
Wizytówka Google
Jeśli mamy wizytówkę w Google i pojawiają się oceny produktów lub usług, warto nawiązywać interakcję z komentującymi oraz podkreślać tzw. „dlaczego” funkcjonowania firmy oraz jej misję.

Strona internetowa i social media
EVP nie może zabraknąć również na stronie internetowej. To kolejne miejsce, które potencjalny kandydat może prześledzić.
Propozycji wartości nie powinno zabraknąć także w komunikacji na social mediach.
Wielokrotnie powtarzane wartości firmy, jak ma to miejsce w przypadku firmy Apple wspomnianej wyżej, zapadają w pamięć odbiorcy. Z czasem może się okazać, że wypowiadane zdania będą tak silnie kojarzone z daną marką, że dla potencjalnych kandydatów stanie się wręcz oczywiste, iż nie ma najmniejszego sensu aplikować, jeśli nie wierzą w przekaz, który tyle razy usłyszeli.
Jakie są korzyści z dbania o Employee Value Proposition (EVP)?
Skutecznie opracowany EVP (Employee Value Proposition) to genialny sposób na przyciągnięcie właściwych osób do zespołu, ale też zatrzymanie tych, którzy już są w organizacji.
To także spora oszczędność czasu dla działu HR. Jeśli jasno komunikujemy, w co wierzymy, to jednocześnie znacząco obniżamy prawdopodobieństwo, że będą się zgłaszać do nas osoby, które nie podzielają naszych przekonań czy wartości.
Employee Value Proposition przykłady firm
EVP można wyjaśnić na przykładzie wspomnianego wcześniej Apple. Simon Sinek w swoim wystąpieniu podkreśla, że kiedy firma byłaby jak większość ich przekaz odnosiłby się do tego, że tworzą świetne komputery, które są pięknie zaprojektowane i proste w użytkowaniu. Na koniec padłoby pytanie do potencjalnego klienta w stylu ,,Chcesz kupić?’’
Taki sposób komunikacji jest mało inspirujący.
Simon Sinek przytacza prawdziwy sposób komunikacji Apple, a brzmi on:
,,We wszystkim, co robimy, wierzymy w podważanie statusu quo. Wierzymy w myślenie odmienne. Podważamy status quo poprzez tworzenie pięknych produktów, prostych w obsłudze i przyjaznych dla użytkownika. Tak się składa, że tworzymy świetne komputery. Chcesz kupić jeden?
Zdaniem autora powyższy przykład pokazuje, że ludzie nie kupują tego, co robisz, ale dlaczego to robisz.

Jakie są korzyści ze współpracy między członkami zespołu?
EVP w kontekście współpracy między poszczególnymi członkami zespołu może przyczyniać się do tego, że pracownicy będą czuć się docenieni i jeszcze bardziej zmotywowani do działania, co może przełożyć się również na efekty dla całej organizacji.
Wady synergii w organizacji
Synergia odnosi się do EVP oraz jest ściśle powiązana z pracą zespołową, a także ideą team buildingu. Opiera się na wykorzystaniu potencjału działań całego zespołu, po to aby razem osiągnąć jeszcze więcej.
Synergia niesie za sobą wiele korzyści, takich jak zwiększona produktywność, zaangażowanie czy motywacja całego zespołu. Jednak może także mieć swoje wady.
Zbyt duża liczba osób zaangażowanych w projekt może wiązać się z tzw. próżniactwem społecznym, które polega na tym, że im więcej członków jest przydzielonych do jakiegoś zadania, tym mniej z nich jest faktycznie zaangażowanych w jego wykonanie.
Świetnym przykładem potwierdzającym powyższe stwierdzenie jest eksperyment wykonany przez Maxa Ringelmana, francuskiego profesora. Badanie polegało na ciągnięciu liny. Okazało się, że im większy tworzył się zespół, tym poszczególne osoby gorzej pracowały.
Employee value proposition co to?
Employee Value Proposition to coś więcej niż benefity, premie, wynagrodzenie czy firmowe śniadania. Te wszystkie aspekty są atrakcyjne, jednak prawdziwym powodem, dla którego ktoś będzie chciał zostać w danej firmie na dłużej, jest wiara w wizję firmy, atmosfera i wspólne spojrzenie w tym samym kierunku.
Szereg różnych czynników ma wpływ na skuteczną propozycję wartości, takich jak świadomość przedsiębiorcy, poszczególnych działów i pracowników odnośnie tego, dlaczego robią właśnie to, co robią. Niezwykle ważna jest kultura organizacyjna oraz sposób komunikacji, zarówno między poszczególnymi członkami zespołu, jak i na social mediach.
Czy ten artykuł okazał się przydatny?
Oceń wpis korzystając z gwiazdek
Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1
Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.