Współczesne badania pokazują, że organizacje, które dbają o wellbeing swoich pracowników, zyskują nie tylko bardziej zaangażowanych i lojalnych ludzi, ale również osiągają lepsze wyniki biznesowe. Według WHO sam stres kosztuje amerykańskie firmy aż 300 miliardów dolarów rocznie! Jakie działania warto podjąć, aby skutecznie wspierać dobrostan pracowników?
Co to jest dobrostan pracownika? Dobrostan definicja i znaczenie
Dobrostan pracowników (inaczej wellbeing) to pojęcie, które odnosi się do ogólnego stanu zdrowia psychicznego, fizycznego i emocjonalnego pracowników. Teoria ta została opracowana przez profesora Martina Seligmana, pioniera psychologii pozytywnej. Według definicji wellbeing można określić akronimem PERMA. Składają się na niego poszczególne aspekty:
P – pozytywne emocje (positive emotions),
E – zaangażowanie (engagement),
R – relacje (relationships),
M – poczucie sensu (meaning),
A – osiągnięcia (accomplishment/achievement)

Dlaczego warto dbać o dobrostan pracowników w firmie?
Dbanie o dobrostan pracowników przynosi wiele korzyści. Nie tylko wpływa na to, że sami pracownicy w miejscu zatrudnienia czują się lepiej, ale także ma duże znaczenie dla rozwoju firmy.
Otóż, jak wynika z badań (Gallup, 2013), poczucie dobrostanu ma bardzo wysoki związek z zaangażowaniem w pracę. Jak pokazuje sam raport, osoby o wysokim jego poziomie wykazują wyższą satysfakcję z pracy i znacznie lepiej motywują się do działania. Ponadto, większe zaangażowanie przekłada się na lepsze wyniki zawodowe.
Dbanie o dobrostan pracowników jest ważne jeszcze z kilku powodów:
- Poprawia atmosferę,
- Zwiększa motywację i lojalność pracowników,
- Poprawia efektywność,
- Zwiększa zadowolenie klientów,
- Zmniejsza absencję w pracy (według badań Gallupa, jednej z najbardziej znanych instytucji badawczych na świecie, osoby, które w miejscu pracy cieszą się dobrym stanem psychicznym i emocjonalnym, opuszczają mniej dni – aż o 53%), Ponadto, jak pokazują dane ZUS, w 2022 roku odnotowano niemal 24 mln dni absencji chorobowej z tytułu m.in. zaburzeń psychicznych, co pokazuje ogromną rangę problemu.
- Zmniejsza rotację pracowników – osoby, o które firma dba, są w stanie pozostać na dłużej w organizacji.

Kluczowe elementy dobrostanu pracowników, na które pracodawca powinien zwrócić uwagę
Na co dokładnie pracodawca powinien zwrócić uwagę, jeśli chce skutecznie zadbać o dobrostan pracowników?
Po pierwsze, na wsparcie i rozmowę. Warto regularnie zadawać sobie pytanie, czy pracownicy mają wszystko, co potrzebne do produktywnej i satysfakcjonującej pracy. Należy zatem zachęcać ich do rozmów i dzielenia się swoimi szczerymi spostrzeżeniami oraz obawami.
Po drugie – integracja. To aspekt, na który zawsze powinien znaleźć się czas. Integrację można przeprowadzać raz na jakiś czas, spędzając wspólnie wieczór, lub robić to regularnie, np. spożywając wspólnie śniadania firmowe.
Chcesz zapewnić swoim pracownikom pyszne i sycące śniadania, a jednocześnie zadbać o integrację? Skontaktuj się z nami, a my dostarczymy zdrowe posiłki!
Badanie „Cztery osobowości – jeden rynek pracy”, opracowane przez firmy Antal i Sodexo, potwierdza, że aż 82 proc. zatrudnionych czerpie przyjemność z jedzenia śniadań czy obiadów z koleżankami i kolegami z pracy.
Po trzecie, zachęcanie do work-life balance. Słynne powiedzenie „z niewolnika nie ma pracownika” ma dużo sensu. Brak umiejętności oddzielenia życia zawodowego od prywatnego to szybka droga do wypalenia zawodowego.
Skuteczne strategie wspierania dobrostanu pracowników
Jak dbać o dobrostan w pracy? Doktor Rick Hanson (psycholog i autor książek na temat neurobiologii i psychologii pozytywnej) pokazał, jak działa nasz mózg i jakie ma potrzeby.
Wyróżnił on trzy kluczowe parametry dobrostanu.
Pierwsza klasa to potrzeba bezpieczeństwa. Odnosi się do bezpieczeństwa fizycznego, finansowego i relacyjnego. Zaburzenie tej strategii u pracownika może sprawić, że nie zostanie on na długo w firmie. 🙂 Taki pracownik nie będzie dzielił się wiedzą ani doświadczeniem, a jego ciało szybko da mu do zrozumienia, że nie chce w tym miejscu być.
Bezpieczeństwo jest podstawą do tego, aby uruchomić kolejną potrzebę, czyli satysfakcję. Ta z kolei to narzędzie, które walidujemy w każdym momencie życia. To miernik dobrostanu i kluczowy parametr, który buduje motywację i zaangażowanie.
Trzecią i najważniejszą klasą jest klasa więzi. Jako ludzie jesteśmy zwierzęciem stadnym. Tworzenie więzi w prehistorii zapewniało przetrwanie. Obecnie tworzymy je m.in. po to, by świadczyć pracę i dzielić się swoimi wartościami. W biznesie relacje są kluczowe. Wartościowa relacja sprawia, że pracownik zaczyna się dzielić wiedzą, doświadczeniem, a także zaczyna się rozwijać.
Jak zatem skutecznie wspierać dobrostan pracowników? Trzeba pamiętać o trzech klasach i zapewniać środowisko pracy, które spełnia potrzeby bezpieczeństwa, satysfakcji oraz więzi. Dzięki temu pracownicy będą bardziej zaangażowani, zmotywowani i chętni do długofalowej współpracy.

Dobrostan pracowników – jak o niego dbać? Praktyczne przykłady
Aby jeszcze lepiej zadbać o dobrostan pracowników, można wprowadzić kilka działań:
- Wprowadzenie benefitów, takich jak opieka psychologiczna,
- Budowanie dobrej kultury organizacyjnej opartej na otwartej komunikacji,
- Zadbanie o szkolenia, np. z zakresu zarządzania stresem lub rozwijające umiejętności interpersonalne.
Jak dobrostan pracowników wpływa na efektywność i rozwój firmy?
Zatem, jak widać, dobrostan pracowników ma ogromny wpływ na efektywność i rozwój firmy. Badania Instytutu Gallupa potwierdzają, że firmy inwestujące w programy wellbeing notują wzrost produktywności o ponad 5%.
Według prognoz McKinsey Global Institute w kolejnych latach inwestycja w dobrostan pracowników, kompetencje ludzkie oraz umiejętności miękkie będzie bardzo ważna dla sukcesu całej organizacji.
Dbanie o pracowników to nie tylko wyraz troski, ale również klucz do budowania przewagi konkurencyjnej i długotrwałego rozwoju firmy.
Czy ten artykuł okazał się przydatny?
Oceń wpis korzystając z gwiazdek
Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1
Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.