Dobra atmosfera w pracy – jak o nią zadbać?

Atmosfera w pracy jest ważnym czynnikiem wpływającym na zadowolenie pracowników. Wiele osób zmienia miejsce zatrudnienia nie ze względu na wynagrodzenie czy pakiet benefitów a właśnie atmosferę w organizacji, która sprawia, że pracownik nie czuje się tam dobrze. Przyjazna atmosfera w pracy to czynnik wspierający zaangażowanie, integrację pracowników i poczucie więzi z prac pracodawcą. W firmach, gdzie panuje dobra atmosfera występuje zazwyczaj mniejszy współczynnik rotacji pracowników. Warto zatem  dbać o dobrą atmosferę. Tylko jak robić to mądrze?
Z tego artykułu dowiesz się:

Atmosfera w pracy jest ważnym czynnikiem wpływającym na zadowolenie pracowników. Wiele osób zmienia miejsce zatrudnienia nie ze względu na wynagrodzenie czy pakiet benefitów a właśnie atmosferę w organizacji, która sprawia, że pracownik nie czuje się tam dobrze. Przyjazna atmosfera w pracy to czynnik wspierający zaangażowanie, integrację pracowników i poczucie więzi z prac pracodawcą. W firmach, gdzie panuje dobra atmosfera występuje zazwyczaj mniejszy współczynnik rotacji pracowników. Warto zatem  dbać o dobrą atmosferę. Tylko jak robić to mądrze?

Dobra atmosfera w pracy – co to znaczy?

W pracy spędzamy zazwyczaj około 8 godzin – to połowa naszego życia! Trudno zatem mówić o satysfakcji z życia, gdy nie ma satysfakcji w pracy. Nikt nie chce spędzać niemal całego dnia wśród ludzi, których nie darzy sympatią i nie wierząc w sens tego co robi. Dobra atmosfera w pracy jest kluczem do pozyskania najlepszych pracowników i utrzymaniu największych talentów, które już są w organizacji. Dbanie o dobrą atmosferę nie przeszkadza więc w realizowaniu celów biznesowych firmy – wręcz przeciwnie! Dobra atmosfera jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Gdy w pracy panuje dobra atmosfera pracownicy utożsamiają się z firmą, chętnie angażują w nowe zadania, okazują sobie wzajemne wsparcie i razem mierzą się z wyzwaniami.

Dobra atmosfera w pracy – co na nią wpływa?

Atmosfera w pracy jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na to, że pracownicy chcą przychodzić do biura. Gdy w 2021 roku tworzyliśmy badanie sondażowe „Biuro czy home Office – jakie środowisko pracy preferują polscy pracownicy”, zapytaliśmy „Dlaczego lubisz pracować w biurze”. Aż 56% ankietowanych odpowiedziało, że lubią biuro ze względu na atmosferę. Inne korzyści wynikające z pracy biurowej a nie na home office miały dużo mniejsze znaczenie. Tylko co czwarty ankietowany wskazywał takie elementy jak ergonomiczne meble, dostęp do sprzętów biurowych, szybszy internet czy dostępność sal konferencyjnych. To pokazuje, że jesteśmy istotami społecznymi i możliwość bezpośredniej interakcji z innymi, w dobrej atmosferze jest potrzebna większości osób do prawidłowego funkcjonowania. Dlatego firmy, które jeszcze przed pandemią mogły pochwalić się dobrą atmosferą w biurze nie miały większych powrotów z powrotem. Organizacje, gdzie atmosfera była zła przeciwnie – trudno im było ściągnąć pracowników z powrotem, bo ci woleli pracę z domu.

Dobra atmosfera w pracy - jak o nią zadbać? | dlaczego lubisz pracowac w biurze

Na dobrą atmosferę pracy wpływają przede wszystkim takie elementy jak:

  • Sprawna komunikacja,
  • Sprawiedliwe traktowanie pracowników – dotyczy polityki wynagrodzeń, dostępu do szkoleń i innych świadczeń, awansu zawodowego,
  • Wyznaczanie zadań wpisujących się w kompetencje i możliwości pracowników,
  • Wzajemne wspieranie się zespołu na różnych poziomach,
  • Poczucie docenienie pracowników – odpowiedni feedback, podziękowania, nagrody,
  • Integracja pracowników,
  • Niezależność w działaniu i autonomia pracowników wynikająca z wzajemnego zaufania.

W wielu firmach, gdzie panuje dobra atmosfera nie obowiązuje sztywne dress code, do biura można przyjść z dziećmi albo z czworonogiem, a spotkania mają nieformalnych charakter.

Dobra atmosfera w pracy - jak o nią zadbać? | przyjazna atmosfera w miejscu pracy

Dobra atmosfera w pracy na home office  

Miejsce pracy to coś więcej niż budynek – w końcu lokalizację zawsze można zmienić. Mówiąc o miejscu pracy należy mieć na myśli raczej funkcjonującą na co dzień kulturę organizacyjną i system powiązań i relacji między pracownikami różnych szczebli. Dlatego o przyjaznej atmosferze pracy można mówić także w organizacjach, gdzie dominuje praca zdalna.

Jak kreować dobrą atmosferę na odległość? Jest to oczywiście wyzwanie dla działów HR, ale są narzędzia do tego, aby poradzić sobie z tym niełatwym zadaniem.

W okresie pandemicznym chętnie sięgano po różne sposoby na budowanie pozytywnej atmosfery na odległość. Firmy sięgnęły na przykład po prezenty i upominki dla pracowników wysyłanena home office. Niektóre organizacje, które regularnie zamawiały owoce do biur, zdecydowały się także na wysyłane świeżych produktów do domów swoich pracowników. W okresie gdy wszyscy drżeli o swoje zdrowie takie wsparcie naprawdę zostało docenione! Dobrą atmosferę pomagały tworzyć także eventy online takie jak na przykład livecooking czyli kulinarne warsztaty z mistrzem kuchni realizowane w formule zdalnej.

Przyjazna atmosfera w pracy – o czym pamiętać?

Atmosferę w pracy zdecydowanie łatwiej szybko zepsuć niż naprawić. Dlatego dobrze jest na bieżąco obserwować co dzieje się w firmie i działać prewencyjnie, żeby unikać wszelkich konfliktów i nieporozumień. Do dobrej atmosfery w pracy potrzebna jest otwartość, chęć do rozmowy i zaufanie. Powinni o tym pamiętać wszyscy zatrudnieni, bo na atmosferę w pracy wpływ ma każdy – nie tylko dział HR i kadra zarządzająca, ale też szeregowi pracownicy wszystkich działów.

Jeśli firma zatrudnia dużo nowych pracowników bardzo ważny dla dobrej atmosfery będzie odpowiedni onboarding. Prawidłowo przeprowadzony proces adaptacji nowego pracownika do miejsca pracy sprawi, że poczuje się pewnie i zacznie szybko funkcjonować jako część zespołu. Zarówno nowi pracownicy jak i ci z długim stażem powinni mieć poczucie wspólnoty i razem dążyć do realizacji celów.

Dobra atmosfera w pracy w 2023 roku – co będzie ważne?

Niestabilna sytuacja geopolityczna i gospodarcza sprawia, że dziś coraz trudniej jest o dobrą atmosferę. Nastroje u wielu pracowników są niepewne, a takie zjawiska jak wysoka inflacja, wypalenie zawodowe i stres powodują wiele obaw i lęków, co ma oczywiście wpływ na samopoczucie i efektywność jednostek. Nie bez znaczenia jest też wejście na rynek pracy osób z pokolenia Z, które do wielu spraw podchodzi inaczej niż starsi koledzy. Otwartość na różne potrzeby, inkluzywność i szacunek dla różnorodność w miejscu pracy będzie kluczem do budowania dobrej atmosfery teraz i w najbliższej przyszłości.  Warto poświęcić czas na komunikację wewnętrzną w firmie, na szkolenia z zakresu umiejętności miękkich, a także wszelkie benefity wspierające integrację zespołu takie jak śniadania firmowe.

Dobra atmosfera w pracy - jak o nią zadbać? | atmosfera w pracy

Chociaż jesteśmy zafascynowani dynamicznym rozwojem technologii powiązanych z AI jak Chat GPT czy Midjourney, to tak naprawdę kluczem do sukcesu organizacji mogą okazać się umiejętności miękkie. Bez zbudowania dobrej atmosfery nie ma mowy o efektywnym wykorzystywaniu zaawansowanych nawet najbardziej zaawansowanych, zautomatyzowanych narzędzi, bo odejdą pracownicy, którzy potrafią ich używać.

Owoce do biura

Zobacz jak wiele możesz zyskać zamawiając owoce dla pracowników

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń wpis korzystając z gwiazdek

Ocena: 4.5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Podziel się artykułem:
Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Warszawie, ul. Posag 7 Panien 1a, 02-495 Warszawa (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci  

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Warszawie, ul. Posag 7 Panien 1a, 02-495 Warszawa (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci