Candidate experience – co to i jak je ulepszyć?

Z tego artykułu dowiesz się:

Choć na naszej stronie bardzo często piszemy o wellbeingu i benefitach, nie zapominajmy o tym, że jednym z kluczowych zadań działów HR jest rekrutacja odpowiednich pracowników. Z procesem rekrutacyjnym wiąże się pojęcie, które omówimy w tym artykule – candidate experience. Co się pod nim kryje i dlaczego jest takie ważne? Wyjaśnijmy najważniejsze kwestie!

Candidate experience co to jest?

W dosłownym tłumaczeniu candidate experience to po prostu zbiór doświadczeń kandydatów na pracowników, którzy zetknęli się z procesem rekrutacyjnym na dowolnym etapie. Na pozytywne lub negatywne candidate experience ma wpływ wiele elementów. Między innymi:

  • treść ogłoszenia rekrutacyjnego;
  • zakładka praca/kariera na stronie internetowej;
  • kontakt telefoniczny i mailowy z rekruterem;
  • przebieg spotkania rekrutacyjnego;
  • dalszy przebieg procesu – następne spotkania, negocjacje, wykonywanie zadań rekrutacyjnych, czas oczekiwania na finalną decyzję pracodawcy, podziękowanie za udział w rekrutacji itd.

Choć wydaje się, że dla wdrożenia pracownika kluczowy jest onboarding, w rzeczywistości kontakt z firmą i budowanie swojego wyobrażenia o jej funkcjonowaniu zaczyna się kilka tygodni wcześniej – właśnie podczas rekrutacji.

Candidate experience - co to i jak je ulepszyć? | rekrutacja4

Jeśli kandydat będzie miał błędne wyobrażenie na temat kultury organizacyjnej, atmosfery i współpracowników wyniesione z procesu rekrutacyjnego, z czasem będzie mógł je zweryfikować. Tu jednak mowa o jednym wybrańcu, który finalnie został zatrudniony. Pozostałe osoby, które brały udział w rekrutacji nie będą miały takiej szansy. Subiektywna ocena procesu rekrutacyjnego z punktu widzenia kandydata (czyli właśnie candidate experience) będzie rzutować na ocenę całej organizacji.

Czemu to ważne? Z wielu powodów. Można sobie wyobrazić wiele scenariuszy w których potencjalny kandydat w przyszłości znów ma styczność z firmą:

  • znów jako kandydat, gdy ponownie aplikuje, także na inne stanowisko i do innego działu;
  • jako potencjalny podwykonawca;
  • jako Klient;
  • jako przedstawiciel partnera, kontrahenta itd.

To jak kandydat zostanie potraktowany w dużym stopniu wpływa na to, jaki będzie miał stosunek do firmy, która rekrutowała.

Nie ma wątpliwości, że candidate experience jest jednym z ważnych elementów wpływających na employer branding. Choć od lat wiadomo, że tak jest, wciąż wiele firm nie bardzo się tym przejmuje. A to przecież duży błąd!

Wiele organizacji inwestuje duże budżety w PR, generując wiele publikacji prasowych, tworząc materiały wideo, wywiady. Często też nie oszczędza się na sponsoringu. To wszystko jednak na nic, jeśli kandydaci mają negatywne doświadczenia związane z rekrutacją.

Candidate experience - co to i jak je ulepszyć? | rekrutacja3

Dlaczego?

Ponieważ ludzie uwielbiają dzielić się swoimi doświadczeniami. Swoje wrażenia z pewnością opiszą rodzinie i znajomym w prywatnych rozmowach i wiedząc, że ktoś rozważa aplikowanie do danej firmy mogą albo ten krok popierać albo odradzać.

Wiele opinii związanych z candidate experience jest także dostępnych publicznie – na przykład na Linkedin albo w serwisie GoWork. Szczególnie na GoWork można się spotkać z wieloma dosadnymi opiniami, ponieważ serwis daje poczucie anonimowości.

Jak zadbać o candidate experience?

Właściwe zaprojektowanie procesów rekrutacyjnych nie wydaje się trudnym zadaniem. W końcu od lat wiadomo, jakie są największe bolączki kandydatów i co im najbardziej przeszkadza w zachowaniu rekruterów.

Wśród grzechów głównych wytykanym rekruterom należy wymienić przede wszystkim:

  • brak informacji o wynagrodzeniu w treści ogłoszenia (czyli tak zwanych widełek);
  • brak informacji zwrotnej po spotkaniu w sprawie pracy;
  • poruszanie w rozmowie o pracę kwestii prywatnych – np. czy planuje Pani zajść w ciążę, czy chodzi Pan do kościoła, czy ma Pani dzieci itp. itd.;
  • brak właściwego przygotowania do rozmowy z kandydatem. Mowa o przypadkach w których rekruter nie pamięta informacji z CV o zatrudnieniu czy wykształceniu, pyta o kwestie, które są widoczne w dokumencie, spóźnia się na spotkanie.
Candidate experience - co to i jak je ulepszyć? | evp niesamowita oferta pracy

Z badania „Ranking prestiżu zawodów i specjalności 2024” wynika, że Rektuterzy i HR-owcy należą do grup zawodowych, którym Polacy ufają najmniej! Dużym lub bardzo dużym zaufaniem darzy te profesje jedynie 23,7% ankietowanych. To daje w rankingu 36 pozycję na 40 miejsc. Gorzej od rekruterów są oceniani jedynie działacze polityczni, posłowie na sejm, Youtuberzy i influencerzy. To naprawdę daje do myślenia!

Inne badania także nie pozostawiają suchej nitki na pracownikach odpowiedzialnych za procesy rekrutacyjne. Przykładowo Raport Candidate Experience w Polsce 2019 mówi, że na informację zwrotną o powodach niezakwalifikowania do następnego etapu rekrutacji oczekuje 72% kandydatów, a otrzymuje taką informację jedynie 17%!

Jakie są powody powielania najczęstszych błędów?

Prawdopodobnie w dużym stopniu za błędy odpowiada pośpiech i presja czasu. Gdy trzeba szybko zatrudnić idealnego kandydata, często całkowicie zapomina się o wszystkich pozostałych, którzy z jakiegoś powodu zostali odrzuceni. Często błędy wynikają także z braku wiedzy, ale nie u pracowników HR tylko u menedżerów zaangażowanych w proces rekrutacyjny. Zazwyczaj to właśnie z ich ust padają te wszystkie pytania, które są nie na miejscu – o życie prywatne, rodzinę, dzieci, zdrowie itd. To także ze strony kadr zarządzających najczęściej pada sugestia, żeby w ogłoszeniu nie podawać widełek. Budowanie świadomości w tej kwestii to powolny, długotrwały proces.

Jak przeprowadzić badanie candidate experience?

Wiele rekrutacyjnych błędów można łatwo poprawić, ale tylko pod warunkiem, że zdajemy sobie z nich sprawę. Jak to zrobić? Dzięki badaniom ankietowym. Krótka ankieta online z prostymi pytaniami może dostarczyć dużo przydatnej wiedzy. Dzięki temu będzie można w świadomy sposób dopracować candidate experience.

Jedno z najpopularniejszych pytań w takich ankietach brzmi:

„Jak bardzo był(a)byś skłonny(a) polecić aplikowanie do firmy XYZ innym kandydatom? Proszę zaznaczyć odpowiedź na skali od 0 do 10, gdzie 0 oznacza „zdecydowanie nie polecam”, a 10 „zdecydowanie polecam”.

Rola i znaczenie candidate experience – podsumowanie

Świadomie zaprojektowane candidate experience może być wielką wartością dla organizacji. Jeśli większość kandydatów będzie mieć pozytywne doświadczenia związane z rekrutacją do firmy, z pewnością łatwiej będzie przyciągnąć w przyszłości najlepszych specjalistów. Candidate experience ma także pośredni wpływ na postrzeganie marki przez Klientów, media, partnerów biznesowych, a nawet obecnie zatrudnionych. To coś czego na pewno nie można lekceważyć, ponieważ ma niemałe znaczenie dla postrzegania całej firmy.

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń wpis korzystając z gwiazdek

Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Podziel się artykułem:

Święta Bożego Narodzenia 2024 r. 
Zamów paczki dla pracowników. 

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Raszynie, ul. Modułowa 3, 05-090 Raszyna (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci  

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Raszynie, ul. Modułowa 3, 05-090 Raszyn (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci