Benefity pracownicze 2023 – na które zwrócić uwagę w przyszłym roku?

Z tego artykułu dowiesz się:

Rynek benefitów dynamicznie się zmienia, podobnie jak potrzeby pracowników. Warto trzymać rękę na pulsie, aby nie dać się wyprzedzić konkurencji.

Benefity pracownicze 2023 – wybieraj mądrze!

W okresie spodziewanego spowolnienia gospodarczego właściwy dobór firmowych benefitów będzie ogromnie ważny i to z kilku powodów.

  • Wiele firm będzie szukać oszczędności, aby stawić czoło recesji. To nie jest okres w którym przedsiębiorców będzie stać na eksperymenty i chybione inwestycje. Dlatego tym bardziej warto skupić się na właściwym wyborze benefitów tworzących przyjazne środowisko pracy. Zamiast szukać po omacku lepiej skupić się na rozwiązaniach, które działają i są autentycznych wsparciem dla zespołu, a nie są po prostu modne.
  • W okresie stagnacji kluczowa będzie efektywność. Może się okazać, że na wyniki przedsiębiorstwa w większym stopniu niż nowe rekrutacje może wpłynąć zwiększenie zaangażowania obecnych pracowników. Trudno ignorować niepokojące zjawiska takie jak wielka fala odejść czy cicha rezygnacja. Żeby pracownicy mogli efektywnie pracować i się rozwijać należy im stworzyć do tego odpowiednie warunki, w tym benefity, których oczekują.
  • Pracownicy będą oczekiwać od firm konkretnej reakcji na nowe wyzwania, z którymi będziemy się mierzyć jako społeczeństwo. Po wybuchu pandemii w 2020 roku w oczach pracowników zyskały te organizacje, które szybko i skutecznie wdrożyły pracę zdalną. Początek 2022 roku to natomiast okres, w którym wiele przedsiębiorstw zaangażowało się w konkretną pomoc dla Ukrainy. Aż 87% pracowników oceniło te działania pozytywnie (sondaż Dailyfruits „Pomoc dla Ukrainy z perspektyw pracowników”, przeprowadzony w marcu 2022). Teraz liczymy na to, że firmy nie pozostaną bierne na inflację czy kryzys energetyczny.

Benefity pracownicze 2023 – jakie trendy będą ważne?

W 2023 roku podobnie jak w mijający roku 2022 wiele organizacji będzie funkcjonować w ramach rozproszonych zespołów. Przy braku regularnego, bezpośredniego kontaktu między pracownikami  ważne będzie wdrażanie skutecznych sposobów na integrację.

Wciąż wysoka na liście potrzeb będzie także zdrowie fizyczne i psychiczne. Pandemia pogłębiła wiele już istniejących problemów związanych z nawykami żywieniowymi oraz aktywnością fizyczną. Zamknięte siłownie i zawieszone karty sportowe, a także zajadanie stresu i sięganie po niezdrowe przekąski to niektóre przyczyny, które sprawiły, że 44% pracowników zdalnych przytyło, średnio o 4-6 kg (Raport Dailyfruits „Wpływ pracy zdalnej na nawyki żywieniowe Polaków”). W 2022 roku nie było lepiej. Według badania „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków 2022” z nadwagą zmaga się 37% mężczyzn i 22% kobiet. W okresie izolacji społecznej pogłębiły się także problemy ze zdrowiem psychicznym. Dlatego wielu pracodawców sięgnęło nie tylko po benefity wspierające prawidłowe nawyki żywieniowe, ale też po bezpłatne konsultacje psychologiczne dla swoich pracowników. Cenione stały się również rozszerzone pakiety opieki medycznej.

Kolejnym czynnikiem, który zdefiniuje potrzeby wielu pracowników jest drastyczny wzrost kosztów życia spowodowany rosnącymi cenami energii i żywności, a także rosnącymi ratami kredytów hipotecznych. Wielu pracowników, zwłaszcza na niższych szczeblach zmaga się z problemami finansowymi i musi ciąć wydatki lub szukać nowych źródeł dochodu. Z tego powodu wielu pracowników upomniało się o podwyżkę lub zmieniło pracę, żeby zarabiać więcej. Jednak możliwości ciągłego podnoszenia płac są ograniczone. Oprócz podwyżek można pomóc pracownikom także na inne sposoby.

Kolejnym ważnym trendem w 2023 roku będzie elastyczność czasu pracy. Dyskutując na temat wellbeingu w organizacji często podnosi się argument, że pracujemy za dużo i zbyt ciężko, a stres związany z pracą zawodową przekłada się na problemy w życiu prywatnym. Coraz więcej pracowników domaga się większej swobody w kwestii dogodnego doboru godzin pracy czy liczby dni wolnych. Głośno mówi się o pomysłach na skrócenie czasu pracy. Ustawowe wprowadzenie 4 dniowego tygodnia pracy albo skrócenie czasu pracy z 8 do 6 godzin w 2023 roku jest niemożliwe, niemniej wiele firm na własną rękę wprowadza różne rozwiązania w tym zakresie. Być może popularniejsze staną się takie benefity jak dodatkowy urlop menstruacyjny czy dzień urlopu z okazji urodzin.

Wybierając benefity należy zapominać także o ekologii. Świadomość w tym zakresie rośnie. Pracownicy coraz lepiej rozumieją idee zrównoważonego rozwoju i domagają się tego, żeby pracodawcy również wspierali rozwiązanie, które są dobre dla planety. Dlatego pracownicy pewnie przychylniej spojrzą na żywność w wielorazowych drewnianych skrzynkach niż na catering w plastikowych opakowaniach.

Benefity pracownicze 2023 – co na pewno się sprawdzi?

Na wstępie warto zaznaczyć, że właściwy dobór benefitów jest uzależniony od potrzeb konkretnej organizacji i ludzi, którzy w niej pracują. Dlatego warto rozmawiać, przeprowadzać ankiety i sondaże, wyciągać wnioski z dotychczasowych sukcesów i porażek przy wprowadzeniu rozwiązań w poprzednich miesiącach i latach. Trudno wskazać idealny benefit, tak samo jak trudno wskazać idealne auta, gdy nie wiadomo, czy kierowcy najbardziej zależy najbardziej na przyśpieszeniu, niskim zużyciu paliwa czy może pojemnym bagażniku.

Poniżej wskazujemy kilka uniwersalnych rozwiązań, z których korzysta już wiele firm. Jest duża szansa, że będą spójne ze strategią wellbeingową przyjętą również w Twojej organizacji.

  • Owoce do biura i inne przekąski dla pracowników – tysiące firm już z nich korzysta, więc jeśli już je macie nie warto z nich rezygnować. Owoce, soki czy bakalie dostępne w miejscu pracy przynoszą wiele dobrego – stanowią wsparcie dla budżetu, bo nie trzeba kupować przekąsek gdy są dostępne na miejscu, wspierają właściwe nawyki żywieniowe (bo lepiej sięgnąć po owoc niż baton w czekoladzie pełny cukru i pustych kalorii), mogą też wspierać koncentrację (bo głód w pracy przeszkadza w efektywnych wykonywaniu zadań). Co więcej owoce w biurze to jeden z najtańszych benefitów na rynku. Można dostarczać je także na home office.
  • Śniadania firmowe – to bardzo dobry sposób na integrację rozproszonych zespołów. Jeśli pracownicy pojawiają się w biurze rzadko – na przykład raz w tygodniu – to dobrym pomysłem jest, aby przywitać ich w wyjątkowy sposób. Spotkanie przy wspólnym stole zastawionym przekąskami to świetna okazja do rozmów – także tych nieformalnych, które budują więzi między ludźmi.
  • Paczki dla pracowników i ich dzieci – to znacznie więcej niż miły gest. Paczki dla pracowników na święta zwiększają identyfikację pracownika z firmą, są sposobem na pokazanie docenienia, a także na spore oszczędności w budżecie, gdy wiele potrzebnych produktów takich jak kawa, herbata czy miód otrzymujemy od firmy. Paczki mogą być też inspiracją do wspólnych aktywności integrujących całe zespoły. Jako sendgift mieliśmy okazję realizować wiele ciekawych pomysłów działów HR – na przykład wysyłanie składników razem z przepisem i wspólne gotowanie przez pracowników albo dostarczanie zestawów do domowej uprawy ziół.
  • Konsultacje dietetyczne dla pracowników – będą o tyle ważne, że dieta to nie tylko kwestia wagi. Potwierdza to badanie „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków 2022” z którego wynika, że 92% osób zmieniających swoją dietę w ciągu ostatnich 24 miesięcy zrobiła to e ze względu na chęć poprawy samopoczucia i stanu zdrowia. Wsparcie dietetyka pomoże wielu pracownikom zidentyfikować błędy żywieniowe i wprowadzić w życie konkretne wskazówki, które pomogą jeść zdrowiej. Zwłaszcza, że dieta przekłada się także na poziom odporności i liczbę absencji chorobowych.

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń wpis korzystając z gwiazdek

Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Podziel się artykułem:

Święta Bożego Narodzenia 2024 r. 
Zamów paczki dla pracowników. 

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Raszynie, ul. Modułowa 3, 05-090 Raszyna (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci  

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Raszynie, ul. Modułowa 3, 05-090 Raszyn (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci