Benefity dla pracowników stały się nieodłącznym elementem współczesnego rynku pracy. Oferując dodatkowe świadczenia poza podstawowym wynagrodzeniem, pracodawcy nie tylko przyciągają talenty, ale także zwiększają satysfakcję i lojalność obecnych pracowników. Poniżej przedstawiamy, czym są benefity, jakie są ich najpopularniejsze formy oraz jak dostosować je do potrzeb zespołu.
Benefity pracownicze – co to właściwie jest?
Benefity pracownicze to dodatkowe świadczenia oferowane przez pracodawców, które otrzymują zatrudnieni poza comiesięcznym wynagrodzeniem zasadniczym. Obejmują one różnorodne formy, od ubezpieczenia zdrowotnego po elastyczne godziny pracy, i mają na celu zwiększenie satysfakcji z pracy oraz lojalności pracowników, co ma bezpośrednie przełożenie na powodzenie biznesu.
Starannie dobrane benefity w pracy ułatwiają przyciągnięcie do firmy najlepszych kandydatów. Dlatego atrakcyjna polityka benefitowa jest komunikowana na wiele sposobów, co jest elementem działań employer branding. Świadczenia pozapłacowe przedstawia się w ofertach pracy, na podstronach poświęconych karierze w danej organizacji, a także w publikacjach w mediach społecznościowych – szczególnie na Linkedin.
Benefity mogą pełnić wiele funkcji:
- zachęcać do aplikowania na ogłoszenie rekrutacyjne
- motywować do pracy
- budować lojalność pracowników, czyli zmniejszać rotację
- pozytywnie wpływać na samopoczucie oraz szeroko pojęty wellbeing pracowników.
Definicja benefitów nie jest jednoznaczna, stąd wiele nieporozumień w tej kwestii. Wiele firm, które nie mogą pochwalić się atrakcyjnymi dodatkami dla pracowników w swoich ogłoszeniach zachęcają takimi „benefitami” jak pensja na czas, umowa o pracę, darmowy parking albo kawa i herbata bez limitu.
Powszechnie za benefit pracownicy uznają pracę zdalną lub hybrydową, chociaż jest to właściwie sposób wykonywania obowiązków. Pewne kontrowersje mogą wywoływać także owoce do biura. Dla niektórych to wciąż atrakcyjny dodatek, czyli benefit. Dla innych już standardowa część wyposażenia biura jak wygodne krzesło, służbowy laptop czy ekspres do kawy.

Benefity dla pracowników – krótka historia
Różne dodatki do podstawowej pensji zapewniano w polskich firmach na długo przed transformacją ustrojową. Zakłady państwowe w czasach PRL miały do zaoferowania całkiem sporo.
Popularnym bonusem były tak zwane deputaty, czyli świadczenia rzeczowe w postaci produktów dostarczanych przez zakład pracy. W kopalniach były to deputaty węglowe, w cukrowniach, cukier itd. W okresie niedoborów takie dodatkowe wynagrodzenie można było traktować jako coś atrakcyjnego. Dla pracowników kolei dużą wartością były zawsze przejazdy pociągiem na preferencyjnych warunkach – bezpłatne lub z dużą zniżką niedostępną dla innych podróżnych.
Ważnym benefitem w czasach PRL były także wakacje dla pracowników. Zakłady organizowały wakacyjne wyjazdy dla rodzin, a także kolonie i obozy dla dzieci.
Oferowano także paczki świąteczne i okolicznościowe. Można tam było znaleźć podstawowe produkty spożywcze, a także rarytasy niedostępne na co dzień w sklepach.
Zakłady pracy miały też przed laty ofertę kulturalną dla swoich pracowników w postaci zakładowych bibliotek, wycieczek integracyjnych, wieczorków tanecznych czy innych form integracji.
Współczesne benefity dla pracowników przykłady
Dziś można zgodzić się co do tego, że idealny benefit dla pracownika nie istnieje. Dobór odpowiednich narzędzi powinien być dopasowany do konkretnej grupy pracowników. Kierując się taką logiką można podzielić benefity na wiele różnych kategorii.
- Benefity związane z czasem pracy – 4-dniowy tydzień pracy, nielimitowany płatny urlop, wolny dzień z okazji urodzin, skrócony czas pracy (na przykład 6 godzin zamiast 8).
- Benefity dla rodziców – to może być dofinansowanie do wypoczynku dzieci, paczki na Dzień Dziecka, działające przy zakładzie żłobki i przedszkola.
- Benefity żywieniowe – to szeroka kategoria, która obejmuje zarówno drobne przekąski jak również pełnowartościowe posiłki pracownicze. W niektórych firmach działają stołówki oraz kantyny. W innych preferowanym rozwiązaniem są karty lunchowe z dofinansowaniem od pracodawcy. Jako benefit żywieniowy traktuje się także dostęp do świeżych owoców oraz inne przekąski od pracodawcy – bakalie, kanapki, zdrowe batony, produkty śniadaniowe.
- Benefity prozdrowotne – w tej kategorii najpopularniejsze są oczywiście pakiety opieki medycznej, ale warto wspomnieć także o szczepieniach pracowniczych czy organizowanych w firmie Dniach Zdrowia podczas których można wykonać konkretne badania profilaktyczne. Bardzo popularnym benefitem są także karty sportowe, które umożliwiają wstęp na siłownię oraz korzystanie z zajęć sportowych w ramach abonamentu.
- Bezpłatne konsultacje na koszt pracodawcy – to rodzaj benefitów, który zyskał popularność zwłaszcza w okresie pandemii. Wówczas wiele firm sięgnęło po konsultacje psychologiczne dla swoich pracowników. Atrakcyjnym dodatkiem mogą być także indywidualne spotkania z dietetykiem, dzięki którym pracownicy mogą poprawić swoje codzienne nawyki żywieniowe.
- Nauka języków – ten benefit może przybierać różne formy. Pracodawca może zorganizować lekcje w siedzibie firmy, dofinansować kurs oferowany przez szkołę języków obcych albo zapewnić dostęp do odpowiedniej aplikacji do ćwiczenia konwersacji albo zapamiętywania nowych słówek.
- Kursy i szkolenia – oprócz nauki języków dla wielu pracowników atrakcyjnym benefitem są inne formy doszkalania i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Może być to dofinansowanie do kursów i szkoleń, dostęp do odpowiedniej platformy szkoleniowej z materiałami online, a także uczestnictwo pracowników w branżowych konferencjach.
Oprócz tego jest jeszcze wiele innych benefitów, które odpowiadają na konkretne wyzwania i problemy pracowników. Benefitem może być sprzątanie w domu, opieka weterynaryjna dla zwierząt, służbowe mieszkanie blisko miejsca pracy na preferencyjnych warunkach itp.

Jak dostosować ofertę benefitów pracowniczych do potrzeb zatrudnionych?
Prawdziwą sztuką dla działów HR jest wybranie z wielu możliwości optymalnych rozwiązań, które realnie pomogą firmie realizować cele biznesowe. Z punktu widzenia zarządu często benefity są niepotrzebnym kosztem. Mając twarde dane można udowodnić, że tak nie jest. Właściwy dobór oferty benefitowej dla firmy szansa na lepsze zarządzanie zasobami ludzkimi, zmniejszenie liczby nowych rekrutacji i kosztów onboardingu kolejnych pracowników.
Aby skutecznie wdrożyć właściwe benefity pracownicze, warto sięgnąć po odpowiednie narzędzia, żeby prawidłowo rozpoznać ich wartość i dopasowanie. Jak to zrobić?
- Przeprowadzić ankiety – poznanie oczekiwań pracowników pozwala na lepsze dopasowanie świadczeń.
- Segmentować ofertę – różne grupy pracowników mogą mieć odmienne potrzeby.
- Monitorować wykorzystanie benefitów – analiza popularności poszczególnych świadczeń pomaga w optymalizacji kosztów.
Dostosowanie benefitów w pracy do realnych potrzeb zespołu zwiększa ich skuteczność i postrzeganą wartość.
Jakie benefity dla pracowników oferujemy w Betterworkplace?
W Better Workplace wspieramy firmy, które dążą do tworzenia przyjaznego środowiska pracy. Oferujemy sprawdzone rozwiązania z obszaru profilaktyki zdrowotnej, wsparcia żywieniowego, a także integracji pracowników. Dbamy o to, żeby pracownicy na co dzień mieli komfortowe warunki pracy, a także angażujemy się w organizację akcji jednorazowych – okolicznościowych eventów (najczęściej o zdrowotnym charakterze), a także cyklicznych akcji takich jak organizacja prezentów na święta.
Stale współpracujemy z około 2000 firm. Dzięki temu dobrze znamy potrzeby rozmaitych podmiotów, więc możemy zaproponować odpowiednie benefity dla firm pracujących stacjonarnie, zdalnie i hybrydowo. Pomagamy zarówno korporacjom, jak również kancelariom prawnym, bankom oraz dużym zakładom produkcyjnym.