Badanie satysfakcji pracowników – jak i po co stosować ankiety pracownicze

Z tego artykułu dowiesz się:

Trudno mówić o skutecznej komunikacji w firmie bez wsłuchiwania się w głos osób w niej zatrudnionych. Dzięki temu łatwiej zrozumieć  potrzeby, oczekiwania i ewentualne problemy pracowników, które mogą wpływać na ich wydajność i zaangażowanie. Jednak jak poznać myśli i uczucia członków zespołu? Z pomocą przychodzą ankiety dla pracowników.

Ankiety dla pracowników – czym są?

Ankieta pracownicza to narzędzie, które umożliwia pracodawcy gromadzenie i analizę informacji na temat satysfakcji pracowników. Pytania dotyczą ich doświadczeń w miejscu pracy, a także pozwalają na identyfikację obszarów, które mogą wymagać w firmie poprawy. W ramach takiego badania pracownicy mogą w sposób anonimowy wyrazić swoje opinie na różne tematy, od atmosfery w pracy po percepcję strategii firmy.

Czasami stosując pewne uproszczenie, ankieta pracownicza bywa określana jako ankieta satysfakcji pracownika. Mowa o narzędziu badawczym, które pozwala na wyrażenie opinii i odczuć na temat danego miejsca pracy i każdego elementu składowego zakładu pracy. Ze względu na anonimowość ankiety dla pracowników, mogą oni być całkowicie szczerzy.

Jakie są korzyści dla pracodawcy z ankiety satysfakcji pracowników?

Zastosowanie ankiety satysfakcji pracownika przynosi pracodawcy wiele korzyści:

  • Po pierwsze, pozwala poznać poziom zadowolenia członków zespołu. Zadowoleni pracownicy są kluczem do sukcesu firmy, ponieważ pracują z większym zaangażowaniem i wydajnością, a także darzą firmę większą lojalnością.
  • Ponadto ankiety dla pracowników są cennym narzędziem do identyfikowania potencjalnych problemów w organizacji, mogących wpływać na zadowolenie i wydajność pracowników. Może to obejmować kwestie związane z zarządzaniem, komunikacją czy warunkami pracy.
  • Kolejnym ważnym aspektem jest możliwość wykrycia nadużyć, takich jak mobbing. Anonimowa ankieta dla pracowników stwarza bezpieczne środowisko, w którym mogą oni wyrazić swoje obawy bez strachu przed konsekwencjami.
  • Wreszcie, ankieta pracownicza dostarcza również pozytywnego feedbacku. Informacje o tym, co działa dobrze, są równie ważne, co te, które wskazują na obszary wymagające poprawy.
Badanie satysfakcji pracowników – jak i po co stosować ankiety pracownicze | ankieta dla pracownikow2

Kiedy przeprowadzić ankietę zadowolenia pracownika?

Ankieta zadowolenia pracownika jest wartościowa dla każdej firmy, niezależnie od  wielkości przedsiębiorstwa czy branży, w której działa. Niemniej jednym z kluczowych aspektów przeprowadzania takiego badania jest moment, w którym to zrobimy.  Najlepszym czasem jest zwykle okres po wprowadzeniu zmian w organizacji, po zakończeniu ważnego projektu lub na początku roku kalendarzowego. Dobrym moment pojawia się rzecz jasna również w czasie planowania zmian restrukturyzacyjnych.

Wykorzystanie ankiety pracowniczej jest szczególnie wskazane w sytuacjach, kiedy pojawiają się: wzrost rotacji pracowników, sygnały ich niezadowolenia czy spadek wydajności. Poza wskazanymi sytuacjami, warto też po prostu przeprowadzać okresowe analizy satysfakcji. Wskazana częstotliwość korzystania z ankiet może się różnić w zależności od firmy – od jednego razu w roku do badań kwartalnych, Ważne jest jednak, aby regularnie powtarzać badanie, aby móc śledzić trendy i monitorować postępy.

Rodzaje ankiet pracowniczych

Ankiety dla pracowników mogą przyjmować różne formy. Najczęściej stosuje się ankiety satysfakcji. Jak już wspomnieliśmy, czasem nawet nazwy ankieta pracownicza i ankieta satysfakcji pracownika stosuje się zamiennie. Niemniej od czasu do czasu warto skorzystać również z ankiety zaangażowania, ankiety dotyczącej klimatu organizacyjnego, badania 360 stopni, czy ankiety exit. Każda z tych ankiet służy innemu celowi bezpośredniemu, ale wszystkie mają ostatecznie doprowadzić do poprawy doświadczeń pracownika i efektywności organizacji.

Badanie satysfakcji pracowników – przykładowe pytania

Pojawiające się w ankiecie dla pracowników pytania mogą dotyczyć wielu aspektów. Przykładowo, mogą zgłębiać kwestię satysfakcji z obecnej roli danej osoby w firmie, możliwości rozwoju, relacji z kadrą zarządzającą, a także postrzegania misji i wartości firmy. Mogą także dotyczyć atmosfery w pracy – pytania na jej temat są istotne, gdyż to kluczowy element wpływający na zadowolenie z wykonywanej pracy. Poniżej wskazujemy przykładowe pytania, które warto rozważyć, zastanawiając się nad kształtem ankiety pracowniczej.

Badanie satysfakcji pracowników – jak i po co stosować ankiety pracownicze | ankieta dla pracownikow3

Ankieta dla pracowników – pytania:

Czy jesteś zadowolony/a z twojej obecnej roli w firmie?

Czy czujesz, że Twoja praca jest doceniana?

Czy twoje obowiązki są jasno określone i zrozumiałe?

Czy czujesz, że masz dostęp do niezbędnych narzędzi i zasobów do wykonywania swojej pracy?

Czy czujesz, że Twój szef / menedżer skutecznie komunikuje oczekiwania?

Czy czujesz, że firma oferuje odpowiednie możliwości rozwoju i awansu?

Czy uważasz, że warunki pracy są dobre?

Czy uważasz, że twoje wynagrodzenie jest sprawiedliwe i adekwatne do twojej roli i obowiązków?

Czy jesteś zadowolony/a z kultury organizacyjnej firmy?

Czy czujesz się zaangażowany/a w swoją pracę i firmę?

Czy masz zaufanie do kierownictwa firmy?

Czy uważasz, że firma dba o dobrostan pracowników?

Jak oceniasz balans między pracą a życiem prywatnym?

Czy poleciłbyś naszą firmę jako miejsce pracy dla swoich znajomych?

Pamiętajmy, że badanie satysfakcji pracowników to nie tylko zadawanie pytań, ale przede wszystkim słuchanie odpowiedzi. Wyniki ankiety powinny służyć jako podstawa do wprowadzania zmian, które przyczynią się do zwiększenia satysfakcji i zaangażowania pracowników. Takie podejście nie tylko wpłynie na dobrą atmosferę w pracy, ale także przyczyni się do osiągnięcia długotrwałego sukcesu organizacji.

Czy ten artykuł okazał się przydatny?

Oceń wpis korzystając z gwiazdek

Ocena: 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów! Bądź pierwszą osobą, która oceni ten post.

Podziel się artykułem:

Święta Bożego Narodzenia 2024 r. 
Zamów paczki dla pracowników. 

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Raszynie, ul. Modułowa 3, 05-090 Raszyna (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci  

Informacje podstawowe dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych:

Dailyfruits z siedzibą w Raszynie, ul. Modułowa 3, 05-090 Raszyn (dalej „my”, „Dailyfruits”). Możesz się z nami skontaktować w następujący sposób:

  • listownie: na adres podany powyżej z dopiskiem “Dane osobowe”
  • przez e-mail: daneosobowe@dailyfruits.pl
  • telefonicznie: 22 868 04 99

Cele przetwarzania:

Twoje dane osobowe przetwarzamy w celu odpowiedzi na pytanie zawarte w formularzu kontaktowym.

Podstawy prawne przetwarzania:

Nasz uzasadniony interes

Odbiorcy danych:

Podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu Dailyfruits: podmioty świadczące usługi serwisu i utrzymania systemów informatycznych, podmioty świadczące usługi związane z obsługą Użytkowników, podmioty prowadzące audyty oraz organy publiczne.

Prawa związane z przetwarzaniem danych:

  • prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych
  • prawo dostępu do danych
  • prawo żądania sprostowania Twoich danych osobowych
  • prawo żądania usunięcia Twoich danych osobowych
  • prawo żądania ograniczenia przetwarzania Twoich danych osobowych
  • prawo do przenoszenia Twoich danych osobowych,
  • inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych

Szczegółowe informacje o przetwarzaniu: https://betterworkplace.pl/polityka-prywatnosci