Mimo spowolnienia gospodarczego wydaje się, że firmy nie zamierzają rezygnować z inwestycji w relacje z pracownikami. Co piąty pracodawca biorący udział w ankiecie Better Workplace deklaruje, że w tym roku na aktywności związane ze świętami planuje przeznaczyć od 501 do 1000 zł, a 15 proc. chce wydać na ten cel nawet ponad 1000 zł na osobę.
Rok 2025 przyniósł firmom wiele wyzwań – rosnące koszty prowadzenia działalności, presję płacową, niepewność geopolityczną i wciąż odczuwalne skutki inflacji, które zmuszają przedsiębiorców do większej ostrożności w planowaniu budżetów. Wydawałoby się, że w takim klimacie pierwsze cięcia dotkną benefitów i kosztów miękkich. Tymczasem dane z ankiety Better Workplace, przeprowadzonej we wrześniu 2025 na osobach pracujących w działach HR, administracji i EB, które są decyzyjne w zakresie benefitów dla pracowników, sugerują, że pracodawcy nie rezygnują z budowania relacji z pracownikami przez nawiązanie do świątecznych tradycji.
Relacje z pracownikami na wagę złota
88 proc. ankietowanych firm deklaruje, że obchodzi święta Bożego Narodzenia jako organizacja. Wciąż najpopularniejszą formą są firmowe spotkania, najczęściej nazwane wigilią firmową. Na takie rozwiązanie decyduje się 78 proc. firm. Na drugim miejscu znalazły się paczki świąteczne praktykowane przez 46% proc., a dalej – premie świąteczne (40 proc.). 1 firma na 10 ofiarowuje pracownikom karty przedpłacone.

Za wprowadzeniem świątecznych benefitów w różnych formach stoi silne przekonanie, że celebracja ma pozytywny wpływ na satysfakcję pracowników. Niemal ¾ ankietowanych firm zgadza się także ze stwierdzeniem, że prezenty dla pracowników budują poczucie docenienia, a 70 proc. uważa, że regularne wręczanie różnych upominków buduje lojalność.


Intuicje pracodawców są słuszne – według badania Pracuj.pl z 2024 r. 72 proc. badanych użytkowników serwisu zgadza się ze stwierdzeniem, że spotkania świąteczne to ważna forma integracji. Potwierdzają to też dane z zagranicy – w ubiegłorocznym badaniu firmy Snappy 79 proc. ankietowanych deklarowało, że otrzymanie prezentu świątecznego sprawia, że czują się osobiście docenieni, a 54 proc. chętniej zostaje w firmie, która konsekwentnie okazuje wdzięczność za pomocą gestów takich jak prezenty świąteczne. Dodatkowo 63 proc. badanych pracowników stwierdziło, że ich satysfakcja z pracy wzrasta po otrzymaniu przemyślanego prezentu świątecznego, a dla 38 proc. ten wzrost satysfakcji utrzymuje się od 3 do 6 miesięcy.
– Wiele mówi się dziś o automatyzacji i optymalizacji procesów, ale to, co pozostaje niezmiennie kluczowe, to trudne do wyrażenia wskaźnikami relacje międzyludzkie – zwłaszcza te w miejscu pracy. Dane pokazują jasno, że pracownicy potrzebują nie tylko efektywnej komunikacji czy jasnych celów, ale też sygnałów, że są po prostu ważni. Świąteczny prezent to właśnie taki sygnał. Pracownik, który czuje się doceniony, jest bardziej zaangażowany, lojalny i skłonny do budowania wspólnego sukcesu. To nie przypadek, że firmy, które inwestują w dobre relacje, mają często niższą rotację i lepsze wyniki zespołowe – komentuje Agnieszka Sopel, menadżer ds. benefitów i zaangażowania w Better Workplace.

Ile kosztują firmowe święta?
W ankiecie Better Workplace 27 proc. firm przyznało, że wydatki te jeszcze nie zostały zaplanowane. Z kolei ex aequo 20 proc. Przedsiębiorstw planuje wydać na ten cel 101-300 lub 501-1000 zł w przeliczeniu na pracownika. 15 proc. przedsiębiorstw na święta przeznaczy budżet ponad 1000 zł na osobę. To sumaryczna kwota obejmująca różne elementy – premie świąteczne, bony i vouchery, upominki, organizację wigilii firmowej itd.

Co z samymi prezentami? Prawie połowa ankietowanych firm przeznaczy na ten cel 101-200 zł, a po 23 proc. – 51-100 zł lub 201-500 zł. W paczkach od pracodawców znajdują się przede wszystkim produkty spożywcze (88 proc.) takie jak miód, pierniki, czekolada, przetwory. Co piąty pracodawca oferuje także alkohol czy gadżety firmowe.



82 proc. firm przekazuje pracownikom prezenty osobiście. W przypadku 18 proc. pracodawców Mikołajem zostaje także kurier.
– Wysokiej jakości produkty spożywcze to jeden z najlepszych pomysłów na świąteczny prezent – są uniwersalne i eleganckie. Coraz częściej firmy decydują się na współpracę z zewnętrznymi partnerami, którzy nie tylko przygotowują, ale i pakują oraz wysyłają prezenty. Tego typu usługi nie należy jednak mylić z gotowcami w formie koszy prezentowych – firma ma możliwość dokładnego określenia, co w paczce powinno się znaleźć – tłumaczy Agnieszka Sopel. – Co więcej, paczki mogą trafić zarówno bezpośrednio do siedziby firmy, jak i na adres domowy pracowników. To duże ułatwienie nie tylko dla organizacji działających w modelu zdalnym czy hybrydowym, ale również dla tych, które zwyczajnie nie mają miejsca na przechowywanie setek paczek w biurze – dodaje ekspertka.
Sondaż Jak firmy celebrują święta? Paczki świąteczne i inne formy doceniania pracowników przeprowadzony został przeprowadzony przez Better Workplace w formie ankiety w dniach 22-30 w formie wywiadów z przedstawicielami 119 firm – osobami pracującymi w działach HR i administracji, które są decyzyjne w zakresie benefitów dla pracowników.




